Min fråga gäller alla inlägg och diskussioner om vad man ska välja, Lysa vs Avanza där jag saknar en infallsvinkel. Om jag tillhör den där minoriteten som KAN hålla mig från att pilla i portföljen. Vad ska jag välja?
Jag har 2 st portföljer med lång sparhorisont: Lysa 100% aktier och Avanza med endast 2 st fonder; Länsförsäkringar Global och Spiltan aktiefond investmentbolag där jag kör på 80/20 (vilket går emot forskningen jag vet, men det är vad det är). Sparar regelbundet i vardera, går in en gång om året på Avanza för att ta hjälp av deras automatiska ombalansering.
Jämför jag utvecklingen sedan 2016 har avanza-portföljen levererat ca 176% medan Lysa levererat ca 155%. Historisk avkastning vs framtida kan ingen spå om så klart. En snabb googling helt separat från mitt sparande har Lysa utvecklats ca 210% och ”min” portfölj-strategi ca 300%.
Jag tänker på den lägre fondavgiften på Avanza som på 20-30 år beräknas ge en skillnad på hundratusentals kronor, även upp emot miljonen. Är det bättre att skippa Lysa och gå all in på Avanza när inte längre Lysa-fördelen med att man inte kan pilla i innehaven finns? Eller ser ni några andra fördelar som väger tillräckligt mycket för att behålla Lysa istället för att flytta över allt till Avanza?