Lysa vs Opti vs indexfond

Hej,

Jag har för närvarande ett innehav på Lysa och ett månadssparande på Avanza i en kapitalförsäkring. Min uppfattning har blivit att jag mer och mer tycker om fondrobotar eftersom jag inte behöver oroa mig från att göra dumma misstag. Eftersom jag har funderat på att flytta över mitt sparande till en fondrobot så har jag även kollat närmare på Opti , och efter jämförelse kommit fram till följande:

Fördel med Opti : Möjlighet till större riskspridning

Fördel med Lysa : Lägre avgift och tillåter det att gå lite bättre för Sverige

Även om historisk avkastning inte säger något om framtiden, så jämförde jag den faktiska utvecklingen hos Lysa med den förväntade utvecklingen från Opti mellan 2017 till nu, där resultatet förvånar mig lite.

Opti (100% aktier): 134%

Opti (opti 6): 55%

Lysa (100% aktier): 150%

Länsförsäkringar global index: 189%

Om opti 6 kan ge samma avkastning som Lysa 100% aktier, så känns det som ett bättre alternativ även om avgiften är högre. Dessutom förväntades Opti 100% aktier ge bättre avkastning än globalfonden, vilket om det är sant också borde ha en lite bättre riskspridning än vad länsf. global har.

Upptäckte att jag räknade fel här. Opti 6 gav 55%, inte 155% och 100% aktier gav 134% inte 234%.

Hur kan jag tänka kring funderingar att sälja av indexfonder och flytta till fondrobot? Eftersom jag har mitt månadssparande på en kapitalförsäkring skulle det också innebära att jag behöver sälja av innehavet, ta ut pengarna och sätta in igen på ett isk…

Vad är era tankar kring resultatet som fondrobotarna visar?

Har inte så mycket tankar. Om du jämför lite olika 5-årsperioder och 3-årsperioder är de alla bäst någon gång, och sämst någon annan.