Lyssnade på de två avsnitten med Opti och fick en AHA-upplevelse kopplat till spararnas beteende. Har hört flera av sakerna förut men i diskussionen väcktes tanken att tänk om mitt sparande drabbats på samma sätt.
Satte mig och räknade på det och kom fram till att under perioden april/maj 2021 tills nu har jag dels sparat 1000 SEK i månaden på Lysa och 1000 SEK avanza global och sen 5000 SEK per månad i några olika fonder. Det läskiga är att under den perioden har Lysa en avkastning på cirka 10,5 % per år och Avanza global 9,3 % de olika fonderna jag själv valt har avkastat 3,3 % per år.
Det jag gjort är att jag fattat en rad olika beslut som att ha 20 % tillväxtmarknad, 20 % globala småbolag, 40 % sverige och resten länsförsäkringar global. Jag har dessutom valt att gå ur länsförsäkringar global då dollarn är så hög.
Har inte förrän nu kopplat dessa beslut just till beteende där jag ju avviker rätt rejält från vad forskningen säger. Så nu funderar jag på att spara bara i Lysa,Opti eller en global fond.
Inspirerande och bra inlägg. Kan till stor del känna igen mig i din situation. Har tidigare haft både aktier och fonder på Avanza samt en mindre del på Lysa. Nu efter lite oroliga tider på börsen ligger man rejält back om man jämför med lugnt och stabilt på Lysa. Kommer för min del avveckla mina egna valda fonder och jobba robotiserat. Det gäller att snabbt förstå att man kan inte kan…
Jag kan lägga till lite motsatsen.
Jag har ungefär hälften av mig sparade kapital på lysa och hälften i eget månadssparande. Mitt månadssparande är 50% fonder (typ global, lite Sverige, lite investmentbolag). Sedan 50% lär jag köper enskilda poster (blir alltså kring 25% av totalt sparande). Jag ligger lika mellan lysa och fonder. Har överpresterat med mina enskilda investeringar, 13%,16%,21% på ett år (lysa (75/25), fond, spekulation) och liknande data på 3 år där lysa och fonder ligger lika (exklusive räntedelen) och spekulation ligger 30% högre.
Jag kommer inte att öka min spekulationsdel, då jag inte på något sätt alls kan utesluta ren tur (har gjort få affärer och vill inte lägga mer tid)