Lysa/Opti vs global indexfond

Ni som är vana med Lysa/Opti (högsta risk närmare 100% aktier) vad får ni lite grovt i snitt per år i ränta vs global indexfond (DNB global eller Länsförsäkringar)

Har en större summa som ska investeras snart och vill maxa vinst o risk över 10-15år

Får samma utveckling som en global indexfond.

Skillnaderna är marginella, ysa har lite högre avgifter än globaltindex men bredare portfölj, pti har ytterligare lite högre avgift men ännu bredare portfölj. Vilket som genererar högst avkastning i framtiden kan vi bara spekulera i men så länge pengarna är investerade i det ena eller det andra är vi till 99.9999% på rätt väg.

3 gillningar

Tack men skulle vara mycket intressant att höra dem som har haft Lysa 3-5 år vad de fått för ränta i snitt per år?

Är det 6% eller 17%

1 gillning

Jag har haft ysa i 5-6år. Ysa presenterar inte snuttavkastningen per år så din fråga är svår att svara på rak arm.

Avkastningen är i det närmsta samma som globalt index för globalfond, ysa och pti. Skillnaderna mellan de tre alternativen är nära på slump. Välj ett du gillar och det kommer bli väldigt bra över tid.

Lysa. Snittet per år vet jag inte men ligger på plus 47% 3 år tillbaka från idag. 100% aktier.

Att global har gått något bättre än lysa är för att de har större del i usa jämfört med lysa som har mer på hemmaplan.

Dock med tanke på att usa börjat planera hur de ska invadera Grönland enligt löjligt många ryckten. Om Trump är galen nog till att faktiskt göra det. Vi kommer uppleva en börs som ingen har skådat förr. Det blir kaos på världsordningen. Indraget stöd till usa. Handels avtal dras in osv.

Det är helt irrelevant. Har absolut noll koppling till framtida utveckling.

Både Lysa och Opti bygger på samma grundstrategi som global indexfond. Mer eller mindre samma sak.

3 gillningar

Jag vet att det är helt irrelevant och inte säger nåt om framtiden. Men nu var det historiskt set som jag ville veta. Tack Makanz, 47% på 3 år. Då vet jag att Lysa verkar vettiga likt en vanlig index. Frågan är du istället vad fördelen är att betala mer i avgift till lysa än en vanlig index med 0,20% istället?

1 gillning

60,74% enligt TWR sedan 28/6 2022. Nästa helt säker att jag kört 100% aktier på det kontot sedan start.

Lysa har färre knappar. Är man benägen att trycka på en massa knappar på till exempel Avanza, så kan man betala 0,20% för att slippa den beteenderisken.

2 gillningar

Klart bredare som täcker mer av världsmarknaden i den globala delen.

144 procent sen 1 januari 2019.. Om det säger dig nåt.

1 gillning

Är det värt då att ha fondrobot om avgifterna är högre jämfört med att investera själv i en global indexfond med avgift 0,1-0,2?

Exponering mot fler bolag, inte smittad av ESG och man slipper göra jobbet själv på ysa. Värt eller ej, det får man försöka avgöra själv. Personligen säger jag att det är värt den lilla extra slanten.

1 gillning

Ja jag tycker det. Just eftersom fondrobot ombalanserar och håller sig strikt till planen och inte att förglömma att LYSA, som jag har, ingår ju även en del fokus på småbolag. De fonderna brukar alltid vara riktigt dyra så med tanke på att det ingår är det billigt. Men överlag gillar jag det för att det minskar risken för pill och det är värt avgiften på ~0,1-0,15%.

1 gillning

Vill bara flika in och säga att du inte får ränta i detta fall utan avkastning. Ränta är något förutsägbart, avkastning är riskbaserat.

1 gillning

Hej!

Jag har sparat på Lysa sen september 2021. Bytte till 100% aktier för 1,5 år sedan ungefär. Hade länge fördelning 60/40% pga Lysas förslag.

här är mina avkastningar:

2021: + 0,48% (september - december)

2022: - 9,22%

2023: + 13,46%

2024: + 21,53%

2025: + 4,57%

2 gillningar

Ja, bara några procentenheter hit eller dit (oftast dit) :laughing:

Okt 2011 - okt 2022= -3%

Okt 2022 - okt 2023= 16%

Okt 2023 - okt 2024= 23%

2024 okt - okt 2025= 7.8%

Okt 2025 - idag= 1.71%

Jag månadssparar och det kanske ger fel siffror?

Men såhär ser det ut när jag väljer egna datum.

Jag har 100% aktiefördelning.