MacBook från 2019 med skärmglapp – reparera, sälja eller något annat?

Hej!

Min privata dator från 2019 har börjat krångla. Efter sommaren har skärmen fått problem – den visar ibland färgade linjer som kan täcka en del av skärmen, ibland nästan hela. Om jag vinklar skärmen nästan helt stängd så fungerar den normalt igen, så det verkar vara något glapp eller fel just i skärmen. I övrigt fungerar datorn fint.

Jag köpte datorn för 10 000 kr från en privatperson 2019, och eftersom jag funderade på att sälja den nu, bokade jag en tid hos en auktoriserad Apple-butik i Stockholm för att få ett kostnadsförslag på reparationen.

De uppskattade att en skärmbyte skulle kosta 8 000 kr(!), vilket jag tyckte var orimligt mycket. Jag frågade då vad de skulle ge för datorn i dess nuvarande skick och fick svaret 125 kr. Om skärmen hade varit felfri skulle de ha kunnat ge mig 1 000 kr, så jag tackade och gick därifrån.

Nu undrar jag – vad kan jag göra med datorn? Jag hade hoppats kunna sälja den, men med det här problemet känns det lite hopplöst. Har ni några tips?

Ett alternativ är att köra vidare med en extern skärm.

Annars är det nog dags för ny dator. Jag hade precis samma problem en gång. Kändes som ett glapp. Med tiden blev det värre och till slut gav skärmen upp helt. Som tur var hade jag fortfarande garanti och fick en ny skärm. Man skulle kunna tro att glappet går att fixa genom att bara justera kabeln men det är inte så enkelt. Apple gör själva inte så utan gör istället ett skärmbyte. Enligt min begränsade research är kabeln dessutom väldigt svåråtkomlig om man ändå skulle försöka.

2019 års modeller använde fortfarande Intel så en uppgradering till någonting som använder Apple Silicon kommer att göra en stor skillnad.

Ja extern skärm eller byta skärmen helt känns som enda rimliga alternativet efter att ha läst denna SOLVED: Replacing video cable for MacBook Pro 2019 (13 inch) - MacBook Pro 13" Two Thunderbolt Ports 2019 - iFixit tråd.

Att byta hela skärmen är inte så fruktansvärt svårt om du hittar en begagnad sådan.

8000 är det ju helt klart inte värt med tanke på att du kan hitta en ny Macbook Air M2 för inte så många mer tusenlappar.

1 gillning

Förmodligen inte skärmen som är trasigt utan de tunna flatkabeln, ganska vanligt om skärmen stängs/öppnas ofta

Tyvärr “lagar” inte Apple datorer som vanligt, ofta byter de ut nästan allt på insidan så du ny skärm, kanske nytt moderkort mm för 8000
Vad är andrahandsvärdet nu?

Väldigt trist med Apple, de pratar om grön omställning och 100% recycle mm men om något går sönder då ska man slänga det man har och bara köpa nytt

1 gillning

Ytterligare en möjlig lösning är att sälja den på Tradera. Jag har sålt både hel och trasig hemelektronik där till förvånansvärt höga priser. En var en nästan ny iPad som hade ett totalt krossat glas. Lokala reparationsbutiker reparerade inte den senaste generationen överhuvudtaget, Apple skulle ha ett pris som var max 10 % under nypris. Såldes med beskrivningen helt trasig skärm och tveksam funktion i frontkameran. Såldes för över 1500 kr (25 % av nypris). Jag skulle ha skrotat den annars.

Ska beställa en sådan och prova öppna och byta den själv.

Vi får se :slightly_smiling_face: finns de andra delar som kan va trasigt som jag kan köpa?

Motargumentet här är att livslängden på den totala datorflottan blir längre i medel än om man skulle bygga allt för utbytbarhet. Trist för den enstaka som råkar ut för problemet såklart (eller om det skulle smyga sig in ett konstruktionsfel), men inte nödvändigtvis sämre för samhället.

1 gillning

Tja jag har haft 7 MacBook/air/pro, två Mac Pro (5.1 och 7.1) samt 3 Mac mini, ipad, två Apple Watch och säkert 7 iPhone.

Apple har bättre andrahandsvärde då de lever längre, inte för att de har bättre teknik utan för att de slipper hysterin i PC världen där det kommer en ny processor varje månad.

Men idag går det inte laga något, min MacBook Air från 2019 dog förra året, den samlar damm då garantin gått ut och jag kan inte laga den själv, kan inte ens öppna den själv. Kan inte ens plocka ut en hårddisk som man kunde göra förr för att rädda några filer jag gärna vill ha tillbaka.

Kanske samma problem som de fixar i denna videon.

1 gillning