Haha jaa. Covid känns lång bort. Men andra länder lever faktiskt kvar med restriktioner… Tråkigt för dem 
Låter som mobilt bankid med lite GDPR sprinklat ovanpå.
@Larzs0n Tog mig faktiskt tid att se videon för att bemöta och problematisera på ett sakligt sätt. Jag har ändå ett masochistiskt drag att vilja stångas med konspirationsteorier
Jag drar mina tankar, påpekanden och funderingar utan inbördes ordning:
-
Angående SAS reklamfilm kan man tycka vad man vill om den. Men faktum är att Vanguard och Blackrock totalt äger 2,31% av företaget. Så mycket för det dystopiska exemplet på Globalisternas™ agenda

-
Angående David Rockefellers stolta uttalande om att vara “internationalist”: Ja, det tror jag fullständigt på. Men var är dystopin eller konspirationen?
Han likt många andra uttalade “globalister” som Johan Norberg omfamnar global handel utan skam, då det är vad som tagit mänskligheten dit den är idag. Det kan man ha åsikter om i det fall att man är nationalist och värnar om staters självständighet, likt Palaestra Media. Men var är konspirationen?
Den enes dystopi, den andres utopi!
- Man anklagar Bill Gates för att ha legat investerad i läkemedelsindustrin i väntan på att dra ekonomisk nytta av vaccinförsäljning vid en pandemi.
Den där $200 miljarders avkastningen består mestadels av företag som inte har någonting med vaccinen i Covid-19 pandemin att göra. Snarare företag som bekämpar välkända sjukdomar som AIDS, malaria, tuberkulos etc i fattigare länder.
The $200 billion figure came from a Wall Street Journal article titled The Best Investment I’ve Ever Made on Januar 16, 2019, Gates explained talked about the $10 billion investment made by his foundation in global health organisations such as Gavi, the Global Fund and the Global Polio Eradication Initiative.
Angående auktoritära övertramp under pandemin som en koppling till The Great Reset ser jag det snarare som kaotiska uttryck för regeringars (och därmed människors) vilja att ta kontroll över en situation och inte vara passiv. Det går att jämföra väldigt väl med att inte sitta still i båten under en börskrasch utan istället försöka parera nedgångar. Detta för att aktivitet och handlingskraft måste ju vara bättre än passivitet, tenderar vi att resonera.
Det vill säga att det inte är ett uttryck för någon global agenda utan snarare bara människor som är människor. Kaotiska och benägna att visa auktoritet och handlingskraft. I det här avseendet skulle jag säga att Sverige är ett lysande exempel på ett undantag från denna globala konspiration i sådana fall. Med tanke på hur få “restriktioner” vi haft och hur snabbt vi nu fimpat dem ![]()
Finns givetvis mycket mer att problematisera i videon men det här var det spontana jag orkade belysa.
Vanguard/BlackRock är indexfonder också, exempelvis LF Global förvaltas av BlackRock.
Ah härligt att du ville vara med i samtalet, håller med dig, framförallt med perspektivbilden
Utryckte mig med ordet dystopi då det var den bilden jag upplevde filmen ville föra fram, självklart man man framföra en liknande film med typ samma innehåll som utopisk.
Anledningen till att jag postade från början var att jag tänkte att det kunde vara kul att försöka diskutera hur det potentiellt skulle påverka oss små sparare om man drar det som sägs till sin spets och det blir en typ av obalans i ägandet i kombination med digitalt identifikation som kanske hindrar vår frihet men det slår mig att det kanske inte påverkar den stora massan utan endast ett fåtal dissidenter som inte vill hålla sig innanför de spelregler som då finns att förhålla sig till, förutsatt att ett sådant scenario framträder.
Min poäng när jag nämnde reklamen var främst att påvisa de första kommentarerna ett exempel på hur man kan belysa och påpeka en filmskapares sätt att framställa socialt ansvar som tas av företag på ett eller annat sätt. Själv tror jag som du att kanske inte Blackwaters 2% har så mycket att göra med det men man kan ändå tyda en sorts rörelse på ett meta plan där vissa pratar om woke capitalism. Där tror jag också precis som du är inne på att det inte nödvändigtvis är en konspiration utan bara människor som agerar osv.
Men det tänkte jag mer var en bisak för den här diskussionen.
Mjea bra fråga. Är inte jätte insatt i konspirationer så att säga men för mig personligen tycker jag att det är lite dystopiskt att globalismen blir auktoritär och begränsande, likt Kinas sociala kreditsystem osv, tänker att det egentligen vore bättre att ha mindre regionala styren som arbetar mer lokalt snarare än globalt för att möta människors behov i närhet, där också ansvarsutkrävning potentiellt fungerar bättre än vid globalt/ dolt styre (tycker att EU som det funkar idag är dystopiskt med EU parlament osv, är för långt bort i mitt tycke).
Håller med dig i de styckena också, men här kanske man kan argumentera för att ngo’s och andra intressenter hjälper till att skapa förutsättningar för agerande?
Vad tror du “the great reset” betyder rent praktiskt för oss småsparare? Vad betyder det överhuvud taget och hur sannolikt är det att tex. Digitala identiteter inom EU blir obligatoriskt?
Nu dör mina fingrar (skriver på mobilen)
Men kul med lite seriöst skrivande ![]()