På senare tid upplever jag att det är många som kommer med frågor likt den här:
Tips på poddavsnitt!
Älskar er podd! Och är verkligen nyfiken på hur ni ser på ”the great reset” och riskerna för en total börskrasch. Kanske pga tredje världskrig, miljökris eller vad som helst. Det har ju börjat pratas om sådant nu på nyheterna och ex Michael Burry satsar 17 miljarder på börskrasch.
Är det en vanlig börskrasch är det ju lugnt för då blir ju det bara billigare att köpa. Men är det möjligt med en total börskrasch och isfl hur och hur ska man skydda sig - eller är det bara galningar som siar om detta?
Om detta skulle inträffa vad skulle vara säkrast att spara i då, som en backup. Guld silver?
Ja, jag vet inte mkt om detta men är nyfiken. Tyckte det skulle kunna vara ett ”roligt” avsnitt, ”hur ska man säkra sig mot katastrofens katastrof”
Jag personligen är ju inget fan och vi har en del trådar på ämnet, t.ex. den här:
och jag vet inte om det är värt att göra ett avsnitt på det eller inte. Vad tänker ni andra spontant?
För mig är det ju lite samma personer och samma sajter som har kört det tugget så länge jag kan minnas - tänk Kiyosaki, Zerohedge, Grantham, Burry, Schiff, Roubini, Hussman m.fl… Jag själv var nere i det hålet för många år sedan också och det kostade mycket pengar…
Nej, strunt i det. Det är bara en distraktion från de större problemen vi står inför. Jag har exempelvis svårt att förstå hur Indien ska nå upp samma levnadstandard som oss utan rejält mycket mer energi. Samtidigt har vi en stor diskussion om vindkraft och sol, men hur ska det gå ihop med det…?
Det vore väl jättebra med ett sådant avsnitt. Det finns helt säkert någon spännande forskare som fördjupat sig i populism, antivaxare, ”USA:s globala plan” och all världens hokus-pokus.
Så länge frågan behandlas som ett fenomen i mängden och inte som en ”realistisk prognos” vore det väl helt reko att reda ut vad det är, vilka som tror på det, vilja argument som talar för det, om det finns korrupta inslag med i bilden osv.
Jag har alltid haft svårt att hålla mig ifrån konspirationsteorier. Det är inte så konstigt med tanke på att våra hjärnor är mycket mer mottagliga för negativ information, än de är mottagliga för positiv information. Det gäller även om den negativa informationen gäller ett potentiellt hot och den positiva informationen gäller en reell framgång.
Det blir mer faktabaserat och intressant om man studerar något som faktiskt har hänt, än om man studerar något som man är rädd för att det ska hända.
En kollega på jobbet har flyttat från Sri Lanka och det är väldigt intressant att se skillnader och likheter mellan båda länderna.
Enligt konspirationsteorin om Great Reset så har World Economic Forum försökt ställa om Sri Lanka till en “grön ekonomi” under flera år.
Straxt efter så utlöstes en ekonomisk kris under Covid. Skenande inflation, fallande valuta. Stora protester mot korruption. Svårt att få råd med mat. Höginkomsttagare lämnar landet.
På ett sätt är det samma problem i Sri Lanka som Sverige brottas med, men att de kommer snabbare och mycket kraftigare.
Som förslag på hur man skulle kunna diskutera The Great Reset så skulle jag tycka det vara intressant att jämföra just Sri Lankas ekonomi med just Sverige. Kan Sverige gå igenom samma kris som Sri Lanka? Varför, eller varför inte?
Från “The great reset” finns ett sluttande plan av konspirationsteorier rakt ner i gyttjan.
Ett sådant avsnitt skulle locka hit foliehattar som lyckligtvis är relativt få på RT.
Den bästa medicinen mot mörka tankar är att genomlysa dem, inte tränga undan dem.
Kanske är det så att all diskussion om The Great Reset legitimerar och bekräftar teorin. Men kan det också inte också vara ett sätt att avväppna ångesten, att jämföra med saker som faktiskt händer?
Det finns en intellektuell styrka i att kunna kritiskt, men öppensinnat, granska en teori som man inte håller med om. Även de hypoteser som är omöjliga att motbevisa.
Jag litar på att den poddlyssnande och forumsföljande delen av befolkningen är intelligent nog att hantera en sådan diskussion – med utgångspunkt i fakta, förstås.
Håller helt med. Att låta någon ”skeptisk professor” reda ut den här frågan är helt reko. Det måste förstås ändå göras i ”rimligt metodisk form”. Olika fans av knäppa teorier är det däremot bra med ett visst respektavstånd till.
”The great reset” var väl någon idé/initiativ av WEF som inte har något med ev. framtida börskrascher att göra, så känns som begreppen blandas hejvilt här med Schiff hit och konspirationsteorier dit.
Att folk oroar sig över framtida börskrascher är väl ganska mänskligt, likaså att vilja ha en färdig strategi för detta. Inget fel med ett avsnitt på temat med lite olika strategier/tankesätt som hjälper folk att hålla kursen.
Problemet med konspirationsteorier, oavsett om utfallet kan stämma eller ej, är att de alltid målar upp en iscensatt bild. Teorierna har ofta korn av sanningar i grunden men det är just orkestreringen bakom som ofta blir överdriven.
Så mycket av det som händer i världen är kaosartat. Människor och samhällen är kaosartade.
När det gäller just The Great Reset är det ingen konspirationsteori per se. Great Reset - Wikipedia
Det är bara vad man lägger för värderingar i slutmålet och den alternativa storyn som blir konspirationen. Att man medvetet skulle frånta människor äganderätt och fossilt, ekonomiskt välstånd i syfte att ”förslava” mänskligheten.
Att ställa om innebär, åtminstone på kort sikt, uppoffringar i välstånd. Det är faktiskt sant. Men att samhället kommer förändras mot att man i högre utsträckning än idag betalar de sanna kostnaderna för sina utsläpp, de negativa externaliteterna, ser jag inte som något kontroversiellt eller antidemokratiskt.
Jag tror snarare att folkviljan går mot det och därmed vad som i grunden förespråkades i The Great Reset. Att passa på att snabba på en grön omställning under/efter en pandemi.
Alla förändringar ska fortfarande filtreras demokratiskt genom Riksdagen eller EU.
@janbolmeson, jag rekommenderar Clas Svahn som gäst om du vill diskutera konspirationsteorier, hur man skjuter hål på dom och faran med dom på ett konstruktivt sätt.
Ifall du tror att världen ska gå under så har du rätt, men då pratar man om miljarder år och inte under vår livstid.
En mänsklig livstid är extremt kort och inget speciellt intressant kommer hända, men vi vill ju gärna tro det då vi är lite narcissistiska allihopa, och tror att just vi har extra betydelse, men från ett objektivt perspektiv så är vi inte mer värda än fiskmåsar till exempel, eller en sköldpadda.
Det kommer ingen Great Reset och det är ingen annans fel att ni som tror på det inte har skapat er så bra liv. Fokusera istället på vad ni kan göra idag för att förbättra era liv, till exempel utbilda er och börja träna.
Det är väl ändå rätt bra att göra ett balanserat avsnitt om just stora börskrascher, hur “duktiga” (läs dåliga), folk är på att förutse dom, hur ofta de förekommer, vilka som brukar drabbas hårdast, hur man bäst skyddar sig finansiellt om man verkligen vill vara på den säkra sidan och vad kostnaden för det blir, hur snabbt de återhämtar sig osv. Tror jag kan vara ett väldigt intressant avsnitt.
Om det däremot handlar om hemliga sekter som styr världen så kan iallafall jag klara mig utan det avsnittet
Tror mest det spär på den allmänna oron utan att egentligen kunna ge någon realistisk värdering/syn på det eller sannolikhet för att det kommer och hur man i så fall ska agera innan. Så personligen ser jag nog större nersida än uppsida för dig och forumet/RT.
Det som är stabilt och har vetenskapligt stöd för de allra flesta sparare är ju långsiktigt indexsparande oavsett vad som händer. Att då börja lufta domedagsscenarion och med efterföljande diskussioner hur man agerar/förbereder det blir ju i det fallet kontraproduktivt och lösningarna lär spreta väldigt mycket och lär knappast ha vetenskapligt stöd för det heller.
Typ: "-vetenskapen vid omfattande världskriser säger köp guld, vapen och konserver vid en Great reset. Vilket är bästa vapnet, kaliber, tillgång på ammunition i katastroftider, vilket guld är mest gångbart hos flyende, vilka konserver håller längst/har högst värde i krigstider, vilka bilar kan du reparera själv, vedeldningsskolan. Kanske intressanta teoretiska diskussioner men de hör antagligen bättre hemma i prepperforum eller forum med andra inriktningar än RT.
Stort nej. Redan troende kommer inte att acceptera en annan sanning än den de redan investerat så mycket mental hälsa i. Stor risk att du drar in ovälkomna gäster till forumet. Kan väl också vara värt att nämna Joe Rogan. Han brukar försvara sig med att han bara intervjuar, pratar om ämnen som folk är intresserade av men det brukar storma ändå. Och då bortser jag från hans värsta klavertramp. Vore väl onödig PR för en podd och forum som gör så mycket bra inom privatekonomi.
Jag tror det kan vara nyttigt att ha en vinkel i stil med hur man bemöter en konspirationsteoretiker och hur man identifierar och slår hål på cirkelresonemang. Det kan vara ett stort stöd för många att hålla kvar sitt rationella tänkande i svåra situationer. Ingen människa är så rationell att den inte kan bli mottaglig för konspirationsteorier i en svår situation. Jag tänker nåt i stil med ”skydda dig själv och ditt sparande från konspirationsteorier”.
Ni som argumenterar mot detta avsnitt verkar vad jag ser tro att det ska vara att argumentera med en förespråkare för att the great reset är på riktigt och det håller jag med om är en dålig idé.
Bra vinkel! Ska bollen plockas upp så är det med den ingången tycker jag. Då kan man bygga avsnittet större kring det resonemanget. Och där har podden varit för och rört sig.