Fast hur hjälper det folk som känner en genuin oro att bara hänvisa till att något har vetenskapligt stöd? Människor behöver förstå hur det fungerar, få verktyg för att kunna se positivt på en nedgång etc.
Ett inlägg har sammanfogats med ett befintligt ämne: Samling av OT inlägg och urspårade sidospår från övriga forumet
Håller med i tanken, men vad vore det “vetenskapliga stödet” för hur man ska agera OM man ska värdera vad som händer vid en “Great reset”? Vad ska man (Jan/diskussionen) då ge dom som är oroliga för slags verktyg för att kunna se positivt på en nedgång? Skulle tro att alla dom spin-off diskussionerna i alla dess former snarare skapar ännu större oro i så fall.
Ta ett avsnitt med @tankespjarn och de potentiellt riktiga drivkrafterna för att tro på konspirationsteorier. Jag tror att det handlar om att man känner sig maktlös och vill ut på ett äventyr som Bilbo Baggins. Det är personer som sitter och spenderar mycket tid på det tror jag, så ett jobb gör de… och ett “äventyr” är det. Sen ska man förstås ta in lite saker som debunkar det, typ varför man inte tror att det finns olika grupperingar som tävlar mot varandra? Och såklart debunka att man kan tajma marknaden exempelvis. Att det är bra att sitta still i båten och att man kan bygga upp en pengamaskin för finansiellt oberoende. Om folk förstod ränta-på-ränta effekten, 4-% regeln, och att man kan vara finansiellt oboerende tror jag det skulle bota en hel del av det här…
Men jag är tveksam om det ens hjälper, så kanske asvstå iaf…
Nu spånar jag bara lite.
-
En bra början är att reda ut vad begreppet ”the great reset” ursprungligen egentligen innebär (WEF-varianten) och särskilja det från rädsla för börsnedgångar, ekonomisk kollaps, att dollarn ska tappa sin status etc.
-
Sedan skulle man kunna visa vad som hänt historiskt om man köpt på enbart toppar sedan 1970. Typ någon i den här stilen (de anger även källa i videon, så bara att göra en egen version).
Detta trumfar vetenskapliga artiklar för 98% av befolkningen.
- Avsluta med lite mentala strategier för att känna att man kan dra nytta av nedgångar. Allt från hur man ska vara glad för nedgångar så länge man är på köpsidan (med räkneexempel), ombalansering mellan tillgångar som guld och/eller räntor etc.
Jag håller med om att det vore en bra ansats MEN frågan är hur ”mottagliga” de verkligt oroliga är för fakta/resonemang? Risken finns ju att de snarare tar till sig av allt ”surr” omkring istället.
Min personliga bild av de som är ”oroliga” för olika saker är att de inte riktigt är mottagliga för logik/resonemang/fakta på det sättet. De ”tolkar” snarare alltid glaset som halvtomt oavsett om det nästan är fullt.
Har tidigare levt flera år med en sådan person. Trots att hon logiskt ”visste/förstod” att hennes oro var obefogad kom ”känslorna” fram fullt ut ändå så fort ämnet/oron triggades. Dvs oron blev ännu värre av olika saker som triggade det oavsett att hon ”intellektuellt förstod och logiskt kunde resonera” att reaktionen var helt ologisk/irrationell rent objektivt.
Vad menas med “total börskrasch”?
Att alla aktier blir helt värdelösa à la Soviet 1922?
Jag skulle tycka att det fanns ett värde med en sådan fördjupning. Någon säger att det går nog inte att omvända en konspiratör som tror stenhårt på sin idé, men det är nog inte poängen heller. Att erbjuda ett nyktert, faktabaserat och ifrågasättande från en objektiv vinkel vore intressant. Och kan hjälpa de som är nyfikna, de som är osäkra och de som bara uppskattar välarbetade poddar.
Jag tänker att det kunde vara riktigt bra. Kanske mest för att ha ett ramverk att tänka kring. Hur utvärderar jag ett katastrofscenario som dyker upp på skärmen? Hur kritiskt granskar jag personen eller källan till det?
Kan nog “rädda” en del. Mest för de som inte redan försatt sig i en mental situation att allt kommer att gå åt h-te av valfri orsak (klimat, krig, finansiellt WMD, skuldsättning, USD kollaps etc).
Det är ju rätt mycket katastrofscenarier som poppar upp. Inte konstigt när vi lever i en värld med rätt stora spänningar (ekonomiskt, politiskt, militärt) MEN just därför är det nog extra viktigt att hålla sig kall och inte dras med. För det kan man behöva verktyg. En del av oss har skaffat de verktygen genom erfarenhet, men det är ju synd om yngre ska gå i fällor bara för att de inte ännu hunnit skaffa sig den.
Man brukar ju säga “If it sounds too good to be true, it normally is”. Man borde även kunna tänka det motsatta. Om det låter för fruktansvärt så kanske det inte heller är framtida verkligheten.
Hur man gör ett avsnitt på detta har jag ingen aaaaaaaaning om. Men intressant hade det varit ![]()
Vad skulle ett sådant avsnitt handla om? Även om “The great reset” nämns i förslaget verkar det egentligen som att förslaget handlar mest om en extrem börskrasch. Great reset känns måttligt intressant, känns som det mest är vilda konspirationsteorier kring det. Extrem börskrasch är kanske mer intressant, men där är jag inne på den linje som Kvalitetsaktiepodden har: blir det en så extrem krasch har det hänt något så extremt att din ekonomi nog är ditt minsta problem.
https://www.weforum.org/agenda/2020/08/building-blocks-of-the-great-reset/
Efter att ha skummat den här sammanfattande sidan över hos WEF om vad den stora nollställningens byggstenar är blir jag ännu mindre klar på varför det passar till ett poddavsnitt.
Fyra byggblock:
- Byt synsätt från ett negativt och instängt till ett positivt och öppet för att på så sätt formulera om våra egna spelregler om vad som är viktigt i världen
- Byt mätpunkter till det som ger mening för det stora flertalet och inte enbart företagsledarna
- Skapa mer jämlika incitament för att belöna handlingar som gagnar världen och dess befolkning istället för fokusera på kortsiktig vinst i enskilda bolag
- Skapa genuina mänskliga relationer och minska avståndet mellan de som har makten och alla andra
Jag kan inte se hur de olika domedagsscenarion som sprids kring detta ämne har något som helst att göra med byggblocken ovan. Därför jag inte kan se nyttan av en sådan episod.
https://www.weforum.org/agenda/2020/06/now-is-the-time-for-a-great-reset/
The Great Reset agenda would have three main components. The first would steer the market toward fairer outcomes. To this end, governments should improve coordination (for example, in tax, regulatory, and fiscal policy), upgrade trade arrangements, and create the conditions for a “stakeholder economy.” At a time of diminishing tax bases and soaring public debt, governments have a powerful incentive to pursue such action.
Moreover, governments should implement long-overdue reforms that promote more equitable outcomes. Depending on the country, these may include changes to wealth taxes, the withdrawal of fossil-fuel subsidies, and new rules governing intellectual property, trade, and competition.
The second component of a Great Reset agenda would ensure that investments advance shared goals, such as equality and sustainability. Here, the large-scale spending programs that many governments are implementing represent a major opportunity for progress. The European Commission, for one, has unveiled plans for a €750 billion ($826 billion) recovery fund. The US, China, and Japan also have ambitious economic-stimulus plans.
Rather than using these funds, as well as investments from private entities and pension funds, to fill cracks in the old system, we should use them to create a new one that is more resilient, equitable, and sustainable in the long run. This means, for example, building “green” urban infrastructure and creating incentives for industries to improve their track record on environmental, social, and governance (ESG) metrics.
The third and final priority of a Great Reset agenda is to harness the innovations of the Fourth Industrial Revolution to support the public good, especially by addressing health and social challenges. During the COVID-19 crisis, companies, universities, and others have joined forces to develop diagnostics, therapeutics, and possible vaccines; establish testing centers; create mechanisms for tracing infections; and deliver telemedicine. Imagine what could be possible if similar concerted efforts were made in every sector.
Varför pratas det om en stor börskrasch när det ovan har absolut ingenting med det att göra? ![]()
Om något är väl deras bok som man göra ett avsnitt om,
En annan infallsvinkel (kanske nämnts i ett tidigare inlägg) skulle kunna vara att ha ett avsnitt med någon från MSB (Mynidigheten för samhällsskydd och beredskap) som gäst.
Kanske en vinkel så som hur man som medborgare ska hantera all motstridig information och kanske vad man själv kan göra.
Oftast är väl oro grundat i maktlöshet. Det leder säkert också till dåliga finansiella beslut.
Till exempel kanske sparandet inte är rätt ställe att gradera sig mot så stora förändringar.
Då kanske ett hur på landet med odlingsplats eller dylikt skulle skapa en större trygghetskänsla (spånar helt vilt).
Tack för alla inspel och gud vad glad jag är att jag pratar med er innan jag gör något. Tack, tack!
Min tanke är nog inte att försöka skjuta ner konspirationsteorierna, det är som ni skriver, det kommer ändå inte att gå för de troende och de som inte är troende blir - varför ges det ens luft?
Det som jag snarare ser som problem och där jag själv drogs med är mer av typen av “nu kommer allt gå åt helvete och det kommer krascha” och sedan får man ju mer av sådant av algoritmerna, så jag tänkte nog med att ansatsen skulle kunna vara:
-
ingen kan förutspå framtiden
-
kan det komma en krasch? absolut, men vad påverkar det i realiteten?
-
vi har en slagsida / bias mot det “negativa” mot risker (typ: hjärnan är inte gjord för att vi ska vara lyckliga)
-
de som ofta pratar om krasch har ofta gjort det länge (typ Burry-grafen i veckans avsnitt)
-
har du en bra båt, sitt still i båten
-
vad är aktier egentligen? en proxy för mänsklighetens drivkraft
-
när vi pratar om att aktier går upp över tid så bygger det inte så mycket för att de har gjort det historiskt men för att det bara finns två sätt att dela på risk - lån och delägarskap och dessa kommer alltid över tid värderas olika.
-
ja, det finns säkert ett korn av sanning i t.ex. dollarkollaps, kina/usa-kampen, men även när man pratade om romarrikets kollaps, så tog det 300 år.
-
ta några exempel kring t.ex. Mike Maloney, Robert Kiyosaki, John Hussman, Jeremy Grantham, Carl Icahn, Peter Schiff, Michael Burry m.fl. som har sagt samma sak nu i mååånga år “typ sedan min tid” och bara för att man själv upptäcker dem nu, så betyder det inte att “oj, plötsligt har jag missat så mycket” utan att de har gjort sin grej länge och har sin intjäning på det.
Ja, något åt det hållet var det som jag tänkte. Vad tänker ni?
(även om att t.ex. prata med någon expert om konspirationsteorier vore sjukt spännande.)
Spontant så säger jag att det finns många saker som vi kritar in som konspiration utan att sakligt diskutera saken. TGR är ännu en av dessa; oavsett om man tror på det eller inte så kan man välja att diskutera hur man kan hantera risken. Jag själv tror inte på det själv men, man kan ändå ha örat mot rälsen:
T.ex kan man vikta annorlunda: du skrev har man en bra båt, sitt kvar. Problemet är ju att individerna som tror på det tror att båten är dålig. Vill man hantera det kan man agera utifrån det. I deras fall är det guld eller liknande som är svaret.
Men, jag håller med i sak, gör inte ett avsnitt om TGR! Gör det isåfall med en vinkel av hur man kan hantera sin portfölj utifrån teserna som finns.
Trevlig helg!
Ett avsnitt som diskuterar riskerna och konsekvenserna av en stor börskrasch eller en ekonomisk härdsmälta - absolut. Men kalla det för guds skull inte ”The Great Reset”, för det är någonting helt annat.
The Great Reset är en konspirationsteori om hur organisationen World Economic Forum samt vissa rika personer (oftast nämns judar…) kommer använda eller skapa en ekonomisk kris för att ta över världen och skapa en ”New World Order” där folk kommer att tvångsvaccineras samt förlora rätten till privat egendom.
Det finns säkert en intressant kritik av kapitalism och ett behov av ett nytt system djupt där nere någonstans, men man kommer aldrig komma fram dit om man öppnar den lådan…
Nej. Det är precis vad jag skrev om ovan — en strategi med fyra byggstenar för att demokratisera och anpassa världshandeln för att gynna planeten och alla människor istället för enbart vinstdrivande företag.
Efteråt har det omformulerats och förvanskats till en konspirationsteori som säger något helt annat än vad det faktiskt är.
Därav använd för allt i världen INTE frasen ”The Great Reset” i något sammanhang.
Det fanns ett koncept i Kina på 60-talet med ett kusligt likartat namn. The great leap. Det stora språnget. Motsvarande ambitionsnivå. Oroväckande utfall.
Frånsett precis alla konspirationsteorier så är floskler som de i TGR obehagliga. De talar till den mänskliga flockmentaliteten. Sedan kan det sluta hur som helst. Nej, släpp det ämnet till framtida historiker.
Jan, vad har rädsla för börskrasch eller att några personer anser att börsen är övervärderad och bör korregera sig, med “The great reset”?
Kanske inget, och att det är jag som missförstått allting och är naiv… Men det är folk som skriver det till mig i samband med börskrasch och sådant.