Jag läste inte hela tråden, men javisst, detta är ursprunget till termen The Great Reset som numera är mer känt som en konspirationsteori.
Oavsett vad man tycker om ursprungsidén så tror jag beslutet att döpa det till ”The Great Reset” var rätt olyckligt. Personligen så har jag svårt för när någon förslår stora, världsomspännande, dramatiska förändringar av något, oavsett hur välmenat.
För mig för det tankarna till den franska eller ryska revolutionen vilket inte blev speciellt lyckat, i alla fall kortsiktigt gällande det förstnämnda, och inte alls gällande det sistnämnda.
Det här låter som ett RikaTillsammands-avsnitt som skulle kunna funka bra. Men ser ingen anledning att koppla det till The Great Reset, det är lite grann som att be om konspiratoriska kommentarer.
Ursprunglig innebörd: “The Great Reset” är en term som myntades av World Economic Forum (WEF) för att beskriva en global agenda som syftar till att återställa och förbättra den globala ekonomin och samhället efter effekterna av COVID-19-pandemin. Det handlar om att ta tillfället i akt för att skapa en mer hållbar och inkluderande världsordning. Teman inkluderar klimatförändringar, ekonomisk jämlikhet och social rättvisa.
Konspirationsteorin: Begreppet har också blivit en källa till olika konspirationsteorier. I dessa teorier framställs “The Great Reset” ofta som en plan utförd av en global elit för att ta kontroll över världen, avskaffa privat ägande eller införa en ny världsordning. Dessa teorier saknar grund i verkligheten men har ändå vunnit en del uppmärksamhet.
Konspirationsteorier om “The Great Reset” varierar i detalj och omfattning, men de delar några gemensamma teman:
Global elit: Ett återkommande tema i dessa teorier är att en global elit, ofta känd som “globalisterna” eller “ny världsordning”, har orkestrerat pandemin (eller åtminstone utnyttjar den) för att genomdriva en radikal omstrukturering av världsekonomin och samhället. Denna elit sägs inkludera framstående affärsledare, politiker, och kända personer.
Avskaffande av privat ägande: En idé som ofta cirkulerar är att “The Great Reset” syftar till att avskaffa privat ägande, vilket skulle tvinga människor att hyra allt de behöver. Detta baseras på en missförstådd tolkning av några av de framtida scenarier som WEF har diskuterat.
Övervakningsstat: En annan påstådd målsättning med “The Great Reset” är att införa en global övervakningsstat där medborgares varje rörelse och handling övervakas, och där teknologi som vaccinpass och digitala ID:n används för att kontrollera individer.
Tvångsvaccinering: En del teorier hävdar att “The Great Reset” inkluderar planer för global tvångsvaccinering, antingen som ett verktyg för befolkningskontroll eller för att införa någon form av “märkning” av befolkningen.
Ekonomisk omstrukturering: Enligt konspirationsteoretiker skulle den globala eliten kunna utnyttja ekonomiska kriser, som den orsakad av COVID-19, för att konsolidera sin makt och rikedom, vilket skulle leda till större klyftor mellan rika och fattiga.
Det är viktigt att påpeka att dessa påståenden saknar vetenskaplig eller faktuell grund. World Economic Forum, som myntade termen “The Great Reset”, har förnekat dessa påståenden och klargjort sina faktiska avsikter med initiativet.
"
Känns inte som detta var det du tänkt prata om när man läser hur du tänkt lägga upp avsnittet, men jag kan så klart missförstått.
Lite det som är styrkan med Rika Tillsammans.
Fakta, kunskap, optimism och vi kan alla göra något.
Väldigt viktigt att behålla den känslan i detta forum. Betyder såklart inte att vi ska ignorera allt negativt som ändå finns, men över tid med svepande penseldrag brukar det bli bättre. Också därför indexinvestering fungerar, det hänger liksom ihop.
Tänk om vi undvikit att investera, eller sålt allt varje gång vi läst något som får oss att känna “nu går det åt helvete”. Då hade vi varit fattiga allihopa o RikaTillsammans kunde lägga ner.