Maltesisk insättningsgaranti på multitude bank

Jag satte av endel av mina sparade pengar på multitude bank, eftersom det var den jag hittade med hög ränta. Men nu läser jag att de går under maltesisk insättningsgaranti? Kan man lita på det måntro?

Någon annan som har pengar där?

Jag har haft pengar där tidigare. Just nu har jag inga pengar där.
Ja jag litar på alla som har insättningsgaranti.

Har använt Multitude i mer än ett års tid, både för rörligt och bundet sparande. Har ännu inget att anmärka, utan är tvärtom imponerad av ofta mycket attraktiva räntor och snabba överföringar.

Ja, Malta som är ett EU-land arbetar för att bli lite av ett finanscenter, och att de skulle spoilera det totalt genom att inte respektera en av de mest grundläggande principerna kring banker är extremt osannolikt.

Sen är frågan hur länge Multitude är kvar på Malta. Deras flytt till Malta är en teknisk manöver i en långsiktig plan att flytta från Finland till Schweiz (som naturligtvis också har insättningsgaranti)

1 gillning

Kör också multitude, har räntekonton på ett gäng andra nischbanker som samtliga är sämre på att hantera överföringar och i flertalet fall inte erbjuder månadskapitalisering. Insättningsgarantin är ju just en garanti så den litar i alla fall jag på.

Dom drar ingen skatt har jag för mig? Så det är lite synd, att behöva betala in själv

Jag tänker tvärtom: toppen med avgiftsfri kredit på kapitalskatten till efterföljande vår.

Okej :blush:

Så skönt att slippa hålla på känner jag

Har kört med Multitude Bank sedan i April och har inte stött på några problem alls hittils.