Mitt första inlägg här på forumet efter en tids läsande och poddlyssnande.
Jag tänkte att det säkert finns någon här som har koll på det jag undrar över.
Jag sparar buffert på SBAB sparkonto för tillfället, med 3,75% ränta som utbetalas årsvis.
Jag såg att en Malta-baserad bank Multitude Bank har sparkonto för svenskar med 4,00% ränta som utbetalas månadsvis. Det är alltså högre räntesats samt bättre ränta-på-ränta effekt.
Jag har aldrig hört talas om Multitude Bank, är det någon som testat? Jag är säkert bara orolig över dessa okonventionella banker och det känns shady trots att det jag läser låter bra. Det lockar ändå lite att flytta sin buffert dit för att få bättre avkastning. Det ska vara fria uttag och insättningsgaranti enligt EU-reglerna.
Finns det en app, och hur bra är den? OSV.
Vore kul om någon som använder sig av Multitude Sparkonto hittar hit och kan svara!
Ifall jag var du skulle jag inte jaga sista procenten för att få bästa inlåsningsrätta. Det blir för omständigt att jämnt byta nischbank och överföra.
Jag har ett villkor att banken som jag placerar pengar ska vara välkänd. Jag har mina buffertpengar hus Avanza Bank, Ålandsbanken, Lysa sparkonto och SBAB, för att jag vet pengarna finns på ett legit ställe.
Sen finns det inga 100 procentiga garantier finns finansvärlden.
Vad jag förstår så är det egentligen ingen fördel med månadsvis utbetalning av sparränta? Var det inte så att det t.o.m. kan vara bättre med årsvis betalning av räntan? Man får inte den ränta-på-ränta effekt som man vid första anblick kan tro sig få, sägs det… Vet att det har diskuterats förut men hittar ingen passande länk.
Kan vara detta du tänker på (jämför du effektiv ränta och pengarna faktiskt har den angivna räntan ett helt år, så blir det naturligtvis samma resultat oberoende av antalet utbetalningar, men om räntan ändras under året kommer det konto med flest antal utbetalningar ge lägre avkastning, vilket beror på att effektiv ränta bygger på att man kommer ifatt på slutet genom ränta på redan utbetald ränta, men om detta nu inte sker så förloras den effekten)
Man kan alltid kolla om en bank är ansluten till insättningsgarantin. Sök på FI. Länk nedan.
Denna banken är inte med så det är en röd flagga för mig.
Compricer har ju en bra tjänst för att kolla räntor. Länk nedan. Klicka i alternativ med insättningsgaranti. Det är generella rådet från många här på RT
Ett alternativ kanske kan vara att binda en del av kapitalet som du tror du inte behöver inom 3 månader på ett 3 månaders fasträntekonto.
4,25% på SBAB. Kolla upp vad som gäller om du behöver bryta det för att komma åt pengarna. Olika banker har olika regler för det.
Nu har det redan nämnts att banken i fråga går under motsvarande maltesiskt dito…? Det är säkert helt ok och blir uppbackat av typ EU vid fullständigt kaos eller kolaps, MEN ett, det är maltesiskt (jag har noll koll på Malta och dess byråkrati eller instutioner) och två, jag har ingen lust att krångla med ett fjärran land och fan och dess moster vid händelse av konkurs. Hur ich vad behöver man göra vid en konkurs? Var finner jag svar på de frågorna? Lär inte beskrivas på Rapport direkt. Du väljer själv. Har själv norska Morrow Bank och några andra svenska som listas på sidan JFB länkade till.
Sevenday bank, insättningsgaranti
Månadsvis utbetalning ränta
3,75 utan bildning
4,25 tre månaders bindning
Ligger alltid bland de högsta och anpassar sig snabbt
Har haft dem i åratal
Flyttat pengar in och ut utan strul
Anledningen att de inte är med på Riksgäldens lista är för att de inte tillhör Sverige. De tillhör insättningsgarantin på Malta.
Däremot vågar jag inte uttala mig huruvida de är bra eller inte. Försöker själv få svar på det. Finansvalp.se verkar gillar de medan man kan hitta en hel del negativa recensioner på google.
Bra och bra, men en aspekt som kanske är relevant för en del är att Multitude är f.d. Ferratum Group (fortfarande varumärke i Sverige), dvs inlånat kapital används företrädesvis för att finansiera det som i folkmun kallas SMS-lån med ockerränta (vilket på lite snyggare finansspråk kallas högkostnadskrediter.). Med andra ord, inget sparkonto för den som samtidigt aktivt väljer ESG-indexfonder så att säga…
Har ett par konton på Multitude sedan ca 6mån och anser,hittills,att de funkar bra. Bra rörlig ränta,bra 1-2-årsränta och inte haft något strul med varken insättningar eller uttag. Bankgaranti finns men som sagt på Malta. Barnsligt enkel hemsida som säkert kunde förbättras med mer ingående info men man kan ju ringa kundtjänst och få svar på ev.frågor och det har fungerat klockrent för mig iaf. Har inte grottat ner mig i deras siffror och så men det finns ju en svensk koppling via Ferratum och Malta är ju iaf inte på andra sidan jordklotet så tänker att de omfattas av diverse EU-lagar. Min uppfattning bara,hoppas den är till nytta.
Mvh
Veronica
Insättningsgaranti
Morrow Bank omfattas av den norska Bankenes sikringsfond (Bankgarantifonden). Det innebär att insättningar upp till motsvarande 100 000 EUR täcks av insättningsgarantin om pengarna mot förmodan skulle bli otillgängliga för dig.