Multitude bank för högst sparränta?

Hej!

Ska sätta över en del pengar på ett sparkonto där jag vill ha fria uttag, ränteutdelning varje månad för “ränta på ränta” effekt ( eller blir det samma med 1gång/ per år? Har sett att Multitude bank har högst ränta på 4,3%. Och även sett att Lysa tar en mindre avgift. Hur ska jag tänka?

Så länge du jämför effektiv ränta spelar det ingen roll hur ofta räntan betalas ut.

Jag hade nog föredragit en bank med svensk insättningsgaranti, istället för maltesisk som Multitude har, och tycker att det är värt några tiondelar. Borgo ger 4,15 och SBAB 3,75, det hade nog varit mina huvudalternativ om jag hade haft betydande belopp på obundna sparkonton.

Tack för svar! När jag jämför på tex Finansportalen - är det effektiv ränta man ser där då?

Tycker den tråden säger en del. Jag hade valt en annan aktör.

Det står inte, men en bank som marknadsförde den nominella räntan när den effektiva räntan är högre (pga utbetalning av ränta mer ofta än 1 gång per år) vore ekonomiskt svagsint. Den effektiva räntan används just för att göra konton jämförbara (på lån är det tvärtom, där vill man dölja den effektiva räntan och istället kommunicera den nominella för att verka billigare än vad man är)

Jag som prioriterar bekvämlighet hade nog unnat mig en lite lägre ränta mot att ha en känd aktör / ha pengarna på samma ställe.

1 gillning