Multitude Bank (är det legit?)

MedMera bank (Coop) har 3,85% med fria uttag.

Omfattas av statliga insättningsgarantin.

Jag har öppnat ett konto i Mulitude bank, men får svar att “de kan inte verifiera mitt uttagningskonto”.
Har skrivit in de två banker jag använder, inget fungerar tydligen.
Via mail fick jag meddelandet, att sända in kontoutdrag, clear till mitt konto, bankens bg och mitt namn
så de kan verifiera att det är jag som står för kontot.
Går inte att ringa kundtjänst, endast mail…

Nej, jag sätter nog inte in några pengar på mitt nya konto i Multitude bank…

Har använt Multitude Bank i två år nu och tycker det har fungerat bra. Har varit nöjd då de konstant har legat i toppen för sparräntor och jag har inte känt att jag behövt byta.

Jag har aldrig haft några problem med uttag eller insättningar, även kört ett par fasträntekonton till och från. Tycker även de kommunicerar bra om ränteändringar i god tid.

Eftersom den Maltesiska insättningsgarantin är något mer osäker (även om den svenska inte testats någon gång heller) har jag dock inte matat in pengar. Har det mesta av mitt sparande i indexfonder men bufferten ligger hos Multitude. Hade jag haft större sparbelopp på sparkontot hade jag kanske ändå prioriterat traditionell svensk insättningsgaranti över någon extra procentenhet i sparränta.

Att tänka på är att Multitude inte tar upp den intjänade räntan i deklarationen, så den behöver man registrera själv. Fungerade dock smidigt att ta ut en rapport för föregående år under fliken “dokument” i inloggat läge.

Jag har skrivit ett omdöme av Multitude här om ni vill läsa in lite mer, hoppas det var till hjälp för någon.

2 gillningar