Nu verkar du blanda sparkonton (sparande) med de som köpt obligationer (investeringar).
Insättningsgarantin gäller för övrigt även företag (eller snarare sparkonton oavsett).
Nu verkar du blanda sparkonton (sparande) med de som köpt obligationer (investeringar).
Insättningsgarantin gäller för övrigt även företag (eller snarare sparkonton oavsett).
Ja, för de har fordringar på banken båda två, men med olika prioritet. Båda två har lånat ut pengar till banken. Om banken hamnar i obestånd så kommer först säkerställda obligationer att täckas när bankens tillgångar säljs av. Sparkonton räknas som en oprioriterad kundfordran och kommer därför få av bankens resterande tillgångar enbart om det finns kvar pengar efter att de med förmånsrätt fått sitt. Finns det inte pengar kvar till all inlåning träder statliga insättningsgarantin in för den del av inlåningen som faller under garantinivån. Har man mer än så så får man snällt ställa sig i samma kö till pengar som andra oprioriterade fordringsägare.
Att ha pengar utöver insättningsgarantin på Marginalen just nu känns väl kanske inte helt lyckat, likaså kan jag tänka mig att köparna inte direkt kommer stå i kö för nya obligationer heller. För egen del tömde jag mina konton där redan i våras.
Ja, de har en klart problematisk balansbok så om man av någon anledning har flera miljoner på sparkonton (dvs förmodat riskaversiv) så blir det logiskt inkonsekvent om man har allt på marginalen (förhöjd risk)
Den är oändlig på pappret men förväntan från investerare är att den alltid löses in på minimumtiden om 5 år. Om man inte gör detta så bränner man sig rejält på kapitalmarknaden. Det kommer va omöjligt för dom att marknadsfinansiera sig inom en överskådlig framtid.
Konkursfärdig är dessutom en en konstig rubriksättning för denna tråd då det är missvisande. De har brustit i sitt riskarbete, sen så är det inte den banken som har starkast marginaler mot kraven vilket är varför de är under extra tillsyn från FI.
Jag tror absolut inte att det kommer va ett scenario speciellt under den utökade tillsynen där man behöver oroa sig för sina insatta pengar. Däremot kan det bli tråkigare om man håller bankens AT1 eller T2a i ett negativt scenario, men det gör bara institutionella investerare.
Den som är intresserad av historiska exempel över hur insättningsgarantin fungerat kan googla på Custodia. Det tog bra lång tid innan de sista fick sina pengar. Även om det var 20 år sen så är väl regelverket kring det ungefär detsamma. Inga liknelser i övrigt.
Jag har redan tömt mina konton på Marginalen. Det värsta som kan hända är att jag blir av med räntan.
Eftersom jag tror på transparens så uppdaterar jag i tråden. Valde att flytta ut en hel del av kapitalet från Marginalen. Landade hos SBAB:
Fördelar
Nackdelar:
Var det “konkursfärdigheten” som blev den utlösande faktorn? Nej.
De har stängt internetbanken och man kommer numera endast in i en begränsad version av deras app. Man kan t.ex. inte godkänna e-fakturor via internetbanken. I iPhone-versionen av appen så kan man inte spara ner/skriva ut PDF:er, det går dock i Android-appen.
Nådastöten var att de har slutat visa transaktionshistorik på ett vettigt sätt via internetbanken. Jag fick koda ett skript som kan göra riktiga utdrag över hela historiken (de man kan generera via internetbanken är begränsade till 18 månader) och få in dem i Excel.
Jag och sambon har vår buffert på ett gemensamt konto hos dem. Någon som känner till ett bra alternativ på bank med möjlighet till gemensamt konto och där man får lite ränta?
SBAB har det.
Tio tack!
…
Jag har en mindre summa som är bunden i ett år till. Jag har haft en dålig känsla när det gäller Marginalen Bank. Varje gång jag startade ett nytt fasträntekonto ringde någon och ville sälja in ett kreditkort. Nu kanske man får se hur insättningsgarantin fungerar i praktiken. Alltid nåt.
Förslaget om SBAB fungerar för sparkonto men mig veterligen har SBAB ingen betalservice, bara överföring till andra bankers bankkonton,
Om man behöver det så är nog Skandiabanken bäst då de inte tar någon avgift alls för det om jag inte har helt fel.
Är det någon möjligen vet om det är fler banker på fallrepet?
Fler? Är Marginalen på fallrepet eller är det en trådsanning?
Hur eller hur. Täcker IG även upplupen ränta?
Det är bara att gå in och kolla på deras senaste årsredovisning/kvartalsrapport. De är inte på fallrepet eller konkursfärdiga…
Varningen från FI handlar om riskexponering. Banken har för stor exponering mot enstaka aktörer. Enligt reglerna får en bank som mest ha 25% exponering av primärkapitalet mot en enskild kund(eller relaterade kunder). Marginalen har 77% mot 4kunder som av FI bedöms vara samma kund. Givetvis en gigantisk risk då banker jobbar med en enorm hävstång och måste vara oerhört rädda om det egna kapitalet.
Ägaren har tvingats avgå som VD.
En bank att hålla sig ifrån om man kan.
fick du ut dina pengar? känns inte tryggt med dessa nischbanker. Får bli Collector för min del. Nöjer mig med 2.85% och mindre strul
ja intressant se en bank gå i konkurs så vi får se om insättningsgarantin verkligen fungerar som utlovat. Hur gick det för dig? Jag var nära sätta in en mille hos marginalen bank nyss men då får det bli Collector till 2.85% ränta. Ytterligare en anledning att inte binda sig, då man inte kan ta ut pengarna vid en ev sådan här kris