Marginalen bank - ansträngt läge?

Detta verkar inte ha diskuterats: Marginalen bank i egna kreditproblem – Löser inte sina obligationer - EGET FÖRETAG AI News

Finns även på di.se men låst artikel.

Är marginalens status bland de sämre bland nischbankerna?

Kapitaliseringskraven får man väl anta är uppfyllda av alka banker i Sverige?

Å andra sidan finns ju bankgaranti så om man har under 1 050 000 kr finns det kanske ingen skäl till oro?

1 gillning

Jo det kan kanske vara en varningsflag. Det var ju den typen av högrisk obligationer (AT1, CoCo bonds) som var på tapeten när Credit Suisse exploderade i våras.

Ännu mer varningsflag skulle det vara för mig om det stämmer att de fryst konton så man inte kan ta ut pengarna. Då är det rätt illa.

Själv har jag lämnat nischbankerna även om insättningsgarantin kickar in och man ”ska” få tillbaka pengarna av riksgälden efter 6 veckor. Men jag tänker att cash ska just vara likvidt och inte om 6 veckor (eller i värsta fall längre)

Kör med sparkonto på Avanza (deras eget) samt storbanker även om lägre ränta. En del bundet på 3 mån på storbank för att skrämma upp snitträntan något (även om den delen då blir mindre likvid)

2 gillningar

Artikeln är från den 12 oktober. Vad har hänt sedan dess?

1 gillning

Jag har dem i bolaget, känns mindre tryggt om de har ekonomiska problem. Frågan är ifall jag bör byta bank och i sådana fall till vilken…

sluta spekulera o stressa. Ewa har koll på vad hon gör o det finns en massa man kan avyttra om det skulle bli problem.

Bryter man mot kapitalkraven så får man tid av FI att lösa detta. Om ej blir det resolution. Ha inte mer än 1 MSEK per bank så är det lugnt!

1 gillning