Vid några tillfällen senaste veckan har jag fått SMS till min mobiltelefon med en flera siffror lång kod följt av texten ”är din kod för Facebook Laz+nxCarLW”. Det har varit olika koder varje gång och oftast har det kommit sent på kvällen. Vad är detta? Någon som försöker hacka sig in på kontot eller bara något fel? Någon med liknande erfarenheter?
Är det alltså en fråga? Alltså att de vill att du ska svara på själva sms:et? I så fall är det nästan säkert någon som försöker samla ihop telefonnummer till potentiella offer.
Tanken med många spam är att det ska vara uppenbart för de flesta att det är ett bedrägeri. På så sätt ökar de chansen att de enda som svarar är lätta offer.
Det är ingen fråga utan jag har fått exakt samma SMS när jag glömt mitt lösenord så kan man logga in med det lösenordet. Är det någon då som försöker hacka sig in i kontot?
Många sidor har obegränsat antal inologgningsförsök, tex netflix fick jag veta den hårda vägen. Tror de är samma för facebook, har inget ändrats eller hänt så är de ingen fara men har du ett enkelt lösenord skulle jag byta till ett bättre.
Ja, då är det någon som försöker logga in på ditt konto. Antagligen har de ditt lösenord.
Det lösenordet kan du aldrig använda igen. Bedragarnas robotar kommar att pröva det lösenordet mot alla sajter och system som finns på Internet de närmaste dagarna.
Stort tack för klargörandet. Tror inte jag har samma lösenord på andra sajter. Men jag får sånt sms när jag skriver att jag glömt lösenordet, så i det fallet borde väl personen/roboten inte ha lösenordet men försöka komma in på sidan?