Måste man anmäla verklig huvudman?

På ett av mina bolag saknas någon anmäld verklig huvudman. Jag tänkte registrera det då det inte är några konstigheter då jag äger bolaget till 100% genom aktier.

Blev dock förvånad över att Bolagsverket vill ha 250 kr i en registreringsavgift. Jag hittande följande text

Visste du att ungefär hälften av bolagen i Sverige som är skyldiga att rapportera in verklig huvudman har fel uppgifter registrerat? Och att endast hälften av alla nybildade bolag registrerar verklig huvudman inom de fyra veckorna de har i tidsfrist? Detta trots att sanktionen för att uppgifterna saknas eller inte stämmer kan ge företaget vite, dessutom riskerar företaget problem med banker och sämre kreditvärdighet. Vitesbeloppets storlek bestäms utefter storleken på den juridiska personen, och har hittills varierat mellan 12 500 kronor och 25 000 kronor.

Man kan alltså få en “ganska saftig böter” om man inte anmäler detta, samtidigt så tar Bolagsverket ut en avgift för att man ska anmäla det. Tycker det spontant är ganska äckligt att de själva tar ut en avgift för någonting de begär av mig? Jag kan inte riktigt se vilka fördelar jag har av att stå som verklig huvudman eller inte, jag äger ju fortfarande bolahet oavsett, registreringsbevis osv.

Kan man bara strunta i att registrera detta, vad säger ni andra?

Väldigt vanligt att myndigheter tar ut avgifter för saker som är tvingande enligt lag.

Handläggning av tillstånd av olika slag bl.a.

1 gillning

Nej, du kan inte strunta i det.

Och det är inte Bolagsverket som kräver verklig huvudman, de är bara myndigheten. De är lagstiftningen som kräver att det ska finnas verklig huvudman.

Inga konstigheter att det är en avgift eftersom de inte är helt skattefinansierade. Precis som så många andra myndigheter.

1 gillning

Vilken “myndighet” kräver det?

Det jag stör mig på är att såna här avgifter är väldigt godtyckliga och att det inte finns några incitament för bolagsverket att effektivisera hanteringen. Tänk om Spotify skulle kräva en registreringsavgift på 250 kr när man skapade ett konto och processen var typ någon som skulle ta emot en anmälan och sedan skriva in det manuellt i en databas.

Skillnaden är att Spotifys kunder skulle gå till en konkurrent. Bolagsverkets kunder föredrar i regel att klaga men fortsätta betala.

Ja precis, sedan kan Bolagsverket höja sina avgifter och t ex hänvisa till inflation. Spotify kan inte höja sina priser med 25% och säga inflation om inte kunderna tycker att tjänsten blivit 25% mer värd

Tycker det är helt stört faktiskt.

Ingen myndighet kräver det, just med verklig huvudman är det Lag (2017:631) om registrering av verkliga huvudmän.

Det är som all lagstiftning fungerar i Sverige.

Det är riksdagen som beslutar om lagar i Sverige.
Sedan finns det olika myndigheter som har olika uppdrag, men de kan inte hitta på egna lagar.

Dessa myndigheter kan finansernas på olika sätt, antingen betalar vi för det via skattsedeln (exempelvis försäkringskassan) eller den enskilda via avgifter (exempelvis Bolagsverket). Sen behöver det inte vara det ena eller det andra, delar kan vara skattefinansierat osv.

Spårade ur lite från frågan, men det är bara gilla läget och betala :sweat_smile:

1 gillning

Polismyndigheten för tillstånd enligt ordningslagen, vapenlagen.

Lokal myndighet (ofta räddningstjänsten) för handläggning av tillstånd för brandfarlig eller explosiv vara.

Lokal myndighet (kommunen) för livsmedelshantering och alkoholtillstånd.

För att nämna några exempel.

Välkommen till verkligheten i myndighetssverige. Det finns inga incitamenten att sänka, snarare det omvända. Själv upplevt kraftigt höjda handläggningsavgifter hos myndigheter i andra sammanhang trots samma arbete.

Regeringskansliet och Riksrevisionen är väl de huvudsakliga myndigheterna som sätter press på att myndigheterna ska vara effektiva. Tillsammans med “tredje statsmakten”; media. Det är i alla fall så systemet är tänkt att fungera.

Riksrevisionens granskningar brukar vara intressanta. Jag sökte på “Bolagsverket” på deras hemsida och hittade då att de senast i våras rekommenderade att Bolagsverket borde få fler verktyg för att slå ner mot penningtvätt. Det betyder på myndighetsspråk att “nu har vi börjat registrera verklig huvudman, dags att börja använda registret!”.

Jag tror att de inom något år kommer börja kräva vite från dem som inte registrerat sin verklige huvudman. Så där har du mitt svar på din fråga: ja, det är bara en tidsfråga.

I det långa loppet så tjänar vi nog alla tillsammans på att hindra penningtvätt. Det gör det svårare för organiserad brottslighet, det gör det lättare att konkurrera med sjyssta villkor på marknaden, och det sänker skatterna när alla är med att betala sin del.

Håller med om att 250 kr låter otroligt mycket för handläggningen. Något som gör det aningen dyrare än en databas hos ett företag är kanske kraven på arkivering, offentlighetsprincipen, och liknande. Men det borde verkligen kunna vara billigare.

1 gillning

Tusen tack för alla svar och intressant tråd! Nu förstår jag mer :slight_smile: