Jag jobbar just nu som anställd utvecklare, men har som mål att bli konsult i eget bolag om några år, typ 3-5 år från nu då jag vill bli lite mer erfaren först.
Jag har läst på en del om hur det funkar och ser att det finns möjlighet att spara utdelningsutrymme, och att förenklingsregeln ger nästan 200k om året till det.
Jag kanske missar det, men jag ser ingen begränsning på att man måste ha faktiska inkomster för att spara utrymme enligt förenklingsregeln, så skulle det vara smart att starta bolag redan nu och spara upp några års utrymme via förenklingsregeln innan jag sätter igång? Funkar det verkligen så?
Finns det några fasta kostnader som t.ex. För bokslut eller nåt sånt som man skulle behöva betala för under tiden? Nåt annat som jag inte tänkt på?
Skattetekniskt funkar det faktiskt så - även ett vilande bolag samlar 3:12-utrymme för ägaren.
Om du kollar trådarna om att starta företag så ser du att det är vissa kostnader mot myndigheter och annat när du startar. Efter det är det inget löpande mot myndigheter så länge du sköter dig (men t.ex. sent inlämnad årsredovisning ger förseningsavgifter).
Du behöver ett bankkonto och banker brukar ta betalt av företag för detta. Små pengar men ändå.
Bokföring måste skötas som du säger, inklusive årsredovisning och deklaration, men du kan göra det gratis själv om du skaffar dig kompetensen. Många betalar för antingen verktyg eller för tjänsten att någon annan gör det åt dem.
När ett bolag väl har verksamhet är det många som också ser bolagsförsäkring som nödvändigt, liksom domän för hemsida, mail etc, men det är ju inget som strikt behövs för ett vilande bolag.
Tackar!
Hur pass komplicerat är det att lära sig och att sköta bokföringen själv? Jag tänker att det borde vara ganska enkelt i ett bolag utan aktivitet, stämmer det?
Det är upp till andra att svara på, jag har valt att ta hjälp av olika skäl.
Men är du utvecklare så kan det inte rimligen vara svårt att lära dig. Ren bokföring är inte helt olikt enklare programmering - det finns ett regelverk att följa och det är ganska enkla handgrepp.
Jag har själv trott detta men efter att varit egenföretagare i två år har jag börjat förlita mig på att Skatteverket effektivt täpper till kryphål
För att företaget ska omfattas av 3:12 reglerna där utdelningen kan ske via schablonbelopp så ska ett antal saker vara uppfyllda bland annat ska aktierna vara kvalificerade. Skatteverket skriver:
”En aktie anses kvalificerad om delägaren eller hens närstående har varit ”verksam i företaget i betydande omfattning”. Arbetsinsatserna ska ha varit av stor betydelse för resultatet i företaget.”
Vad som anses vara betydande omfattning är inte solklart men att lägga upp ett bolag med mycket låg omsättning och ha en huvudsaklig anställning någon annan stans för att spara utdelningsutrymme tror jag inte fungerar. Med betoning på tror, jag kan ha fel, men jösses vilket kryphål det vore för att undvika skatt om det gick att göra så.
@Firefly Det du säger låter rimligt. För mig var det självklart att man blev kvalificerad direkt eftersom jag kom in i 5:25-snurra senast. Hmm.
@Stefan_Hennings Glöm allt jag sagt, jag vet uppenbarligen inte vad jag talar om.
Ok, tackar. Ja, det känns rimligt, tyckte att det inte borde funka, men hittade inte vad som stoppade det.
Lugnt, tack ändå