Mäta hur bra sin fondportfölj presterat

Hej!

Jag är på jakt efter ett sätt att mäta/räkna hur bra sin fondportfölj presterat. Det enkla måttet är ju (Värde - Anskaffningsvärde) / Anskaffningsvärde. Problemet med den tycker jag är att då man precis placerat in mer pengar sjunker den kvoten, så att portföljen ser sämre ut än var den nyss var.

Det går också att kolla hur fonderna i portföljen ändrats över tid på någon börssida. Men om min fond ökat t.ex. 7% på ett år, och jag under senaste året sparat månadsvis i den, så har ju jag inte fått 7% på alla mina pengar. De som jag köpte mer nyligen har inte vuxit lika mycket. Så detta sätt tycker jag heller inte riktigt funkar.

Jag funderade ett tag och snickrade ihop följande formel:

• a = tillväxt/månad (om 7%, så är a=1,07)
  • n = antal månader
  • v = värde efter månaderna gått
  • i = insättning per månad
v = i * a^n + i * a^(n-1) + ... + i*a^2 + i*a^1

och så räknar man baklänges för att få fram a! Tolkningen är att a blir den konstanta ränta ett bankkonto skulle haft för att ha gett värde v i slutändan.

Är detta en meningsfull beräkning jag gjort? Vad jag förstått har Avanza och Nordnet något liknande, men jag vill gärna förstå matematiken bakom :slight_smile:

MVH

Oskar

Hej!

Jag är kund hos Avanza och om jag förstått det rätt så räknar de hela tiden procent på det aktuella värdet. Så om jag har satt in 50000 och det skulle fördubblas till 100000 står det “+100%, +50000 kr”. Om jag då skulle sätta in 100000 till skulle det inte ändras, det skulle fortfarande stå “+100%, +50000 kr”. Om du gör en avstämning vid tidpunkten för varje insättning kan du väl göra på samma sätt?

Din formel är jag för trött för att bedöma just nu… :slight_smile:

Tack för ditt svar! Det är nog något sådant jag vill göra, verkar ju vara en vettig beräkning. Formeln jag föreslog ser ju väldigt komplicerad ut i jämförelse så jag håller mig nog till det du beskrev :slight_smile: