Kortfattat
Om jag har en portfölj med en aktiedel och en räntebärande del, bör jag då anpassa den räntebärande delen efter geografi/valutor i aktiedelen?
Jag funderar t.ex. på om man i huvudsak bör välja svenska produkter i den räntebärande delen om aktiedelen i portföljen i huvudsak består av svenska aktier, om man bör välja i huvudsak amerikanska ränteprodukter om man har i huvudsak amerikanska aktier osv, samt motsvarande anpassningar för t.ex. EUR-området/EUR och resten av världen.
Mer detaljerat
Marknader går i cykler, både aktie- och räntemarknader. Cykler ligger ofta fasförskjutna mellan olika regioner/länder/valutor. F.n. upplever jag t.ex. att den svenska cykeln ligger före EUR-områdets och att EUR-områdets ligger före USA-cykeln (Sverige har kommit längst med att få ned styrräntan efter tidigare högränteperiod, följt av EUR-området och USA).
Om man vill ha en bra stabilitet i sin portfölj, tänker jag att det är en fördel om de räntebärande produkterna matchar aktieinnehavet så att de räntebärande produkterna stiger i värde samtidigt som aktiedelen sjunker och vice versa. Annars ser jag en risk att den räntebärande delen och aktiedelen hamnar i osynk och att båda stiger samtidigt, eller sjunker samtidigt i värde, vilket motverkar den räntebärande delens stabiliserande roll.
Jag tänker därför vidare att det borde vara bra att ha i huvudsak svenska räntebärande produkter om man investerar huvudsakligen i svenska aktier, huvudsakligen amerikanska räntebärande produkter om man investerar i huvudsak i amerikanska aktier osv. Har man en global aktiedel i portföljen, med global marknadsvikt, bör man kanske ha räntebärande produkter med ungefär samma viktning över regioner/länder/valutor.
Är det här ett rimligt resonemang?