Maven Wireless IPO

Någon som gjort en djupare analys? Jag tycker själv det ser ok ut, men det är alltid svårt med förhoppningsbolag som går med förlust. :thinking:

Bra utveckling på försäljningen, stabila kunder, bra produkt, P/S runt 6,5 (om budgeten nås 2021)… Ser ni något som jag missat?

Affärsvärlden ansåg att värderingen var för hög och gav en neutral rekommendation. Med undantag för Checkin, har många IPO:er gått uselt på First North på sistone. Jag skulle gissa att även den här går att köpa billigare efter noteringen. Jag står med andra ord över.

“Maven-aktien säljs ut till hög värdering och det vill till att tillväxtlyftet kommer som ledningen ser framför sig. Annars är nedsidan blodig. Samtidigt är det imponerande att bolaget börjat från noll 2016, utvecklat helt nya produkter som idag används av kvalitetsmedvetna kunder som Telenor. Det ger de ambitiösa planerna trovärdighet. Värderingen, att vissa befintliga ägare säljer och att telekomindustrin generellt sett är väldigt konkurrensutsatt är nackdelar. Affärsvärlden stannar i ett neutralt råd inför noteringen. Aktien kan vara värd att hålla koll på.”

Såg också det. Men skyhög skulle jag inte kalla värderingen. P/S 6,5 känns väl modest nu för tiden. :wink:

Men det är nog en resa innan bolaget gör vinst. Lyckas dom etablera tekniken på andra sidan atlanten är det en annan femma…

Fem flaggor av AFV

Förhoppningsbolag med 5 flaggor på First North, av Rådgivare jag inte ens har data för, ägare som säljer,
inga imponerande teckningsåtagare. Så inget vidare ERBJUDANDE.

Bolaget då? Vi har inte jättemycket info att gå på, så svårt att göra någon ordentlig fundamental analys. Från det lilla vi ser har dem ingen vidare balansräkning, och du betalar ett högt pris för… vad? Vi har inte sett någon avkastning på investerat kapital, och ingen tillväxthistorik. Här gäller det att starkt tro på produkten och företagets förmåga att sälja denne. Definitivt ett förhoppningsbolag.

Spontant känns risken stor för en kursdykning första dagen, men om dem går upp, så går dem upp rätt bra.

Definitivt förhoppningsbolag, även om bolaget idag har en rullande (om än inte lönsam) business. I o m att några tunga kunder redan köpt produkten borde det borga för kvalitet. Det intressanta blir ju om affärerna kan skalas upp, framför allt på “andra sidan havet”.

Just det där att ägare säljer retar jag mig på.

Ringde och kollade täckningsgraden idag. Övertecknat (så klart).