Cinis - nyemission grönt konstgödsel

Lite sen på bollen (sista teckningsdag 20 Okt) men har spanat in detta bolaget. Disclosure, jag har tecknat mig för en lite större post.

Vad tänker ni andra?

Caset förklars nog bäst av VDn i videon nedan från den 14e. Enda jag skulle tillägga är att:

• Återvinning av bi-produkt från batteri- och pappersmassafabriken gör att kostnaden för konstgödslet borde bli rejält mycket lägre eftersom sådan input inte kostar mycket.
  • Konstgödsel produktion i Europa också har en säkerhetspolitisk aspekt eftersom mycket av det kom/kommer från Ryssland och Kina.

Länk till prospekt nedan.

1 gillning

Jag hoppade på det minsta alternativet. Har en del bolag som framställer gödsel sedan tidigare och har en tro på den verksamheten i allmänhet.

1 gillning

Ja, jag har Nutrien sedan rätt länge och fikar på Yara. Cinis är såklart högre risk eftersom de för de 400 Mkr i nyemission plus de 300 Mkr från Nordea/EKN ska bygga första fabriken. Å andra sidan hade nog prislappen varit annorlunda i goda börstider.

Tre flaggor av Affärsvärlden:

• Svaga finanser
  • Framtida kapitalbehov
  • Bristfällig information (teckningskurs för tidigare emissioner framgick inte i prospektet)
1 gillning

Den är jag tveksam till. Kassaflöde från fabrik ett ska lösa kapitalbehovet till efterkommande fabriker samt vanliga banklån är det tänkt.

Klart det är svaga finanser. De har ju ingen omsättning förrän första fabriken är uppe och kör 2024. De vill bara ta in pengar till första fabriken pga börsläget. De 700 Mkr går till den.

Å andra sidan är det ju lite ovanligt att man säkrat kunder och leverantörer i 10 år.

No pain, No gain men man ska såklart inte gå in annat än man är riktigt långsiktig. Någon rusning på introt tror jag inte på :slight_smile:

Ska lägga till att Affärsvärlden landade i att rekommendera sina läsare att teckna.

“Det är imponerande att ledningen lyckats knyta upp intressenter som Northvolt och K+S kring projektet. Värdeökningen på Cinis sedan starten för fyra år sedan, till dagens 2 miljarder kronor, är något man mer förknippar med internet-startups än gödselbolag”

"Grundarna är experter på området men de har huvudsakligen bakgrund som tjänstemän, inte som företagare. Om det spelar roll för utförandet framöver får vi se.

Personligen tror jag att jag står över. First North IPO’er brukar gå lite si så där även i bra börsklimat. Intressant bolag dock så lägger den i bevakning när den noterats.

1 gillning

Enligt nyemissioner.se

” Enligt uppgift blev emissionen fulltecknad under första dagen.

Affärsvärlden - Teckna

Affärsvärlden ger erbjudandet 5 av 6 i betyg vilket innebär en teckna-rekommendation. Man lyfter fram att bolaget har en affärsidé om miljövänlig och billig tillverkning av mineralgödsel, något det är lätt att se tillväxtpotentialen för.”

Sen har även börspodden pratat om IPOn som ”gratis pengar”. Jag har tecknat en nästan minimipost mest för att se hur det går första dagen.

1 gillning

“Enligt uppgift blev emissionen fulltecknad under första dagen.”

Ok, man kanske ska damma av sina IPO-konton trots allt.

1 gillning

Absolut, möjligheten finns men inte därför jag tecknade. Snarare att det är ett innovativt svenskt företag som tillverkar en helt nödvändig produkt på ett klimatsmart sätt :slight_smile:

Det kan nog gå hur som helst men det känns om inget annat rätt att hjälpa bolaget förverkliga sig.

Förstår precis hur du tänker.
Det skiftar väldigt snabbt på börsen. Minns hur man förra året var tvungen att göra anteckningar på alla IPOs man var med på för det var så många i veckan, och nu… :joy::joy:

1 gillning

Fick någon tilldelning?
Avsnza skickade precis meddelande att jag inte fick.

Nej, inget här heller.

1 gillning

Ingenting här heller. Sökte ifrån 3 konton hos Nordnet.

Man får väl säga stort grattis till dom som fick tilldelning upp 40%… :smiley:

1 gillning

Nope inget här heller…