New Equity Ventures International - 65% Substansrabatt, vad är haken?

Detta är bland det märkligaste jag sett under hela min tid på börsen men jag är inte speciellt erfaren och undrar om nån här kan bidra med klarhet. Känns som att jag måste missa nånting.

https://www.avanza.se/aktier/nya-aktiesidan.html/369255/new-equity-venture-international-b

Kortfattat:
Igår publicerade det lilla investmentbolaget NEVI’s ett substansvärde på 81kr. Aktien handlas just nu i 27-28kr.
VD har köpt på sig 31% av bolaget sedan årsskiftet då han ägde 4.98%
De har betalat av alla externa lån. Resultat för 2020 var 32m tror jag. Årsrapport 2020
NEVI’s börsvärde nu är 112m vilket otroligt nog är mindre än värdet på deras 28,5% innehav i M.O.B.A. https://www.avanza.se/aktier/nya-aktiesidan.html/1025030/m-o-b-a–network

Frågan är alltså hur det kan vara så lågt värderat!

Tack!

1 gillning

Vid en hastig anblick:

• Ingen fin historik (backat 42 % på 3 år).
  • Tidigare VD dömd för grov otillbörlig marknadspåverkan och fick lämna uppdraget.
  • Underliggande tillgångar oerhört illikvida vilket kan innebära att NEVI inte kan sälja ut hur som helst.

Finns säkert mer om man gräver vidare om rabatten är såpass stor.

1 gillning

Vad brukar substansrabatten ligga på hos de stora investmentbolagen som Investor, Bure, EQT, Spiltan, mm?

Det varierar. Just nu är det många som handlas till premie vilket kan tyckas vara lite underligt. Särskilt när bolagen har många noterade innehav. Blickar man tillbaks 3 år så finner man dessa siffror som deras högsta substansrabatter. IBindex.se är bra källa för att se aktuella och historiska substansrabatter.

Högsta substansrabatterna senaste 3 åren
Investor: 39,56 %
Bure: 31.63 %
Splitan: 41.43 %.
EQT har inte varit noterade så länge. Den knoppades av från Investor.

Tack Robert.
Det där med illikvida tillgångar hade jag inte sett eller tänkt på.
Blir väl ofta så också med mindre bolag, svårt att handla med stora poster, vilket också skapar möjligheter för mindre aktörer.

Tänker ändå att substansvärdet i ett investmentbolag är nånting väldigt konkret och borde väga tyngre än många subjektiva åsikter.
Helst när det är så här extremt. Om man säger så här då, man kan köpa en NEVI aktie för 27kr och direkt få värde i MOBA för ca 28kr, ett bolag som verkar ticka på bra, redan där är man ju i princip i hamn. Men då får man också ett gäng bolag för ett värde av 53kr extra per aktie!

Tänker jag fel?

Jag laddade ned och läste NEVIs bolagsrapport efter ditt inlägg. Jag får ett lite oseriöst intryck av bolaget. För det första är rapporten en inscannad kopia som verkar ha hamnat lite snett i scannern dessutom. Man kunde väl ha kostat på sig en PDF med lite finare design. Så här förväntar man sig att ett privat bolag levererar rapporter. Inte ett börsnoterat bolag.

Eftersom texten är inscannad kan jag heller inte kopiera stycken ur den utan får skriva av texten nedan. Bara här är jag irriterad. Hur som, under stycket VD har ordet.

Det roligaste vi observerat under senaste tiden är att det bolag vi arbetar närmast utvecklar sin verksamhet bäst, vi vet att vi är bra på det.

Jag tycker det här är lite klantigt formulerat. Det känns som om det saknas flera ord någonstans och att “rolig” inte är rätt uttryck. Har ingen korrekturläst texten?

Vidare är det roligt att där vi tidigare fått kritik att notera bolag i för tidiga skeden, nu är det hetaste på finansmarknaden, med då benämns det som SPAC (“Special Purpose Acquisition Company”).

Say what? Här har vi till och med stavfel i en övrigt slarvig mening. Jag får bara väldigt dåliga vibbar när jag läser den här rapporten.

2 gillningar

Håller med, jag får också lite dåliga vibbar.
Blir intressant att följa hur som helst.

Eftersom jag har lite aktier där så får jag väl bli lite röd om kinderna
.
Risken är hög så man ska nog köpa istället för att lämna in tips eller köpa lotter

Turerna innan när bolaget hette Stureguld är hårresande… men numera ska man nog se på dem om man tror på de underliggande innehaven. Finns några bra chansbolag som skulle kunna dra iväg rejält. Och värdet på dem är ganska lovande än så länge.

Bolagets hemsida är iallafall inte sämre än Nordnets :wink: , men ledningen och styrelsen lämnar en hel del att önska i professionalism, dock verkar de finnas ett driv i bolaget och man har gjort en del bra saker affärsmässigt. Fast om det börjar skaka på börsen kommer jag droppa den direkt, tills dess så har jag lite utdelningspengar där.

Tycker inte du ska va röd om kinderna! Trots dåliga vibbar har jag köpt massor, litar mer på det objektiva än det subjektiva. Det ska ju till nåt rent kriminellt för att detta ska vara ett dåligt köp.

Jo de var lite så jag tänkte också, skillnaden mot andra lite luriga bolag som presenterar saker går de ändå kolla att innehaven finns här och de tar bort lite oro.

Har forskat mer i NEVI och upptäckte att jag har gjort en miss och skrivit fel i OP. Kanske nån moderator kan ändra på det så att inte folk blir vilseledda.

Avanza står att VD Thomas Jansson äger 31% av bolaget. I senaste årsrapport stod att han vid årsskiftet bara ägde 5% och jag tolkade det som att han då köpt resterande under året.
I NEVI’s årsrapport står att 26% av NEVI ägs av AB B21 INVEST AB men jag missade en asterisk som hänvisar till att detta bolag kontrolleras av VD Thomas Jansson. Jag tolkar det som att han äger samma mängd aktier nu som vid årskiftet, ~31%, 5% som privatperson och 26% genom sitt bolag och att avanza klumpar ihop detta.

I övrigt ser det ju bra ut och jag kan inte hitta nåt mer som skulle föranleda den låga värderingen/stora rabatten. Intressanta bolag också, IT, gaming, crypto! Helst MOBA, går jättebra redan och verkligen en framtidsbransch, har nyligen köpt MMORPG.com. Känns stabilt i pandemitider med gaming!

Nu har det börjat röra på sig, hoppas att nån hakade på härifrån!