Nu i och med att aktiemarknaderna fallit brett under Januari - är det någon annan än jag som känner att det kliar lite i fingrarna vad gäller lekhinken? Funderar på att möblera om lite och har därför börjat snegla på aktier som har fallit senaste månaderna. Så min fråga är: Vilka aktier tror ni är långsiktiga vinnare från dessa nivåer?
Jag kan börja! Sneglar på Hexatronic som jag tycker varit för dyr tidigare (fortfarande dyr på dessa nivåer dock - hoppas att den faller lite till…) - stabilt bolag, stark organisk tillväxt med tydlig M&A-agenda on top, långsiktiga trender som ger stöd åt underliggande marknadstillväxt osv.
Vad är det som gör bolaget så attraktivt?
Det enda jag vet är att de installerar fiber (och möjligen driver nät?).
Trots raset så har de ett P/E närmare 60.
Det kan vara för tidigt att köpa, vem vet…jag har några aktier som jag bevakar för att köpa billigt vid något tillfälle. Hexatronic finns på min lista, men jag tycker det är för dyrt i dagsläget. Ett annat bolag jag bevakar närmare sedan jag sålde i höstas är NIBE Industrier, men P/E är fortfarande högt trots kursnedgång från 130 kr till 80 kr.
Är det en robot på detta form som gör tvångsmässiga inlägg om indexfonder under olika pseudonym i varje tråd, oavsett vad den aktuella tråden handlar om?
Hållt lite bevakning på Sinch en tid, kliar lite i fingrarna faktiskt nu när priset gått med stadigt en tid. Men tror mig ju inte kunna slå marknaden så bäst att månadsspara brett. Bra tålamodsträning
Innan jag gav upp enskilda aktier för några år sen var mitt guldägg minesto. Jag följer dem fortfarande och tycker de har sjukt intressant teknik. Vet inte hur bra investering det är dock.
Kul att du nämner dem!
Har jobbat med gamla grundaren (Magnus Landberg) en del tidigare - håller med om att det är en sjukt intressant teknik. Det sista jag hörde var att de hade fått en del traction på de brittiska öarna (Wales kanske det va?), och att det fanns medvind rent regulatoriskt. Ett super spännande case helt klart, om man har bra koll på regleringar och utvecklingen för energiinfrastruktur (vilket jag tyvärr inte kan hävda att jag har…)
NIBE har gått ner till 84kr från 138. Trots det så har de ett P/E på 47 och ett marknadsvärde på 150 miljarder.
De har alltså tappat uppåt 100 miljarder i värde.
Alla värderingar är galna och uppåt väggarna.
Fattar inte ens hur jag vågar ha pengar på börsen
Nä har ingen superkoll på regleringar hellre. Men de har mycket going for them i alla fall.
Som jag förstått är det bland det billigaste och mest energieffektiva (sett ur materialbehov) på marknaden. Och det är ju ett högaktuellt område. Flera länder har visat intresse. Det byggs i Färöarna osvosv. Kan hända att det får bli en liten post i min avvecklade lekhink om det blir mycket rea framöver …
Håller med - tycker också NIBE är ett mycket intressant case. Intressant att notera är att NIBE numera (efter senaste tidens nedgång) handlas till nära sin genomsnittliga EV/EBIT-multipeln från senaste tre åren (se nedan). Bör nog dock tillägga att NIBE längre tillbaka i tiden har haft än lägre multiplar (snittet senaste 5 åren är ~30.
Minesto verkar verkligen kommit igång nu. Upp rejält senaste månaden efter 3 riktigt dåliga börsår. (Blev överhypat och sedan hade de svårt att visa framsteg).
De sjösätter sin stora drake för elproduktion och förväntningarna är stora.