Alternativ i Lek/Mellanhink

Tack för en bra vlogg och ett bra forum!

Jag har köpt in på forskningen och har majoriteten av mina pengar i indexfonder kryddat med amf småbolag och investmentbolag.

Jag är ingenjör och egentligen rätt ointresserad av ekonomi.
Nöjd med att jag satt ner i båten under dippen men utnyttjade inte köpläget.

Har intresse för följande aktier. Främst pga deras verksamheter och vill därför investera här. Dock styr ekonomi så det är inte en känslomässig investering. Vet att jag går emot forskningen. Puckat?

Hur ska jag tänka

• ca 10-20% av min portfölj
  • jag äger en del via fonder redan men det räknar jag inte in här
  • hur hade ni fördelat både total och inom prospekten nedan
  • bara lägg ner, fortsätt med index
  • dollar vs kronan
  • försent du missade dippen under 2022
  • jag äger redan några och fyller i så fall på
  • köp och behåll, trejdar aldrig
  • har sparat/haft fonder och aktier i ca 20 år

Prospekten

• Bure
  • Nibe
  • Alfa Laval
  • Microsoft
  • Investor
  • Sinch
  • swedbank (främst utifrån någon typ av ränte oberoendebehov som motpol till mitt huslån…)

Nyfiken på alla möjliga roliga kommentarer nu :slight_smile:

1 gillning

10% av passiva hinken (om du använder 4 hinkars principen) är väl rekommenderat max för lekhink. Sjölv ligger jag på 15%ish men tycker det är ok eftersom stabila utdelande bolag i en mycket bred portfölj.

För investmentbolag är denna sajten rätt intressant. Där kan man se substansrabatt och hur den sett ut historiskt (klicka på bolagen) samt innehav. Köper själv när substansrabatten är vettig, aldrig till premie. Kör bara med de största bolagen typ investor. Bure har har jag lite i för deras onoterade portfölj kan bli en hit (lottsedel).

https://ibindex.se/ibi/#/index

För de övriga …