Alternativ i Lek/Mellanhink

Tack för en bra vlogg och ett bra forum!

Jag har köpt in på forskningen och har majoriteten av mina pengar i indexfonder kryddat med amf småbolag och investmentbolag.

Jag är ingenjör och egentligen rätt ointresserad av ekonomi.
Nöjd med att jag satt ner i båten under dippen men utnyttjade inte köpläget.

Har intresse för följande aktier. Främst pga deras verksamheter och vill därför investera här. Dock styr ekonomi så det är inte en känslomässig investering. Vet att jag går emot forskningen. Puckat?

Hur ska jag tänka

• ca 10-20% av min portfölj
  • jag äger en del via fonder redan men det räknar jag inte in här
  • hur hade ni fördelat både total och inom prospekten nedan
  • bara lägg ner, fortsätt med index
  • dollar vs kronan
  • försent du missade dippen under 2022
  • jag äger redan några och fyller i så fall på
  • köp och behåll, trejdar aldrig
  • har sparat/haft fonder och aktier i ca 20 år

Prospekten

• Bure
  • Nibe
  • Alfa Laval
  • Microsoft
  • Investor
  • Sinch
  • swedbank (främst utifrån någon typ av ränte oberoendebehov som motpol till mitt huslån…)

Nyfiken på alla möjliga roliga kommentarer nu :slight_smile:

1 gillning

10% av passiva hinken (om du använder 4 hinkars principen) är väl rekommenderat max för lekhink. Sjölv ligger jag på 15%ish men tycker det är ok eftersom stabila utdelande bolag i en mycket bred portfölj.

För investmentbolag är denna sajten rätt intressant. Där kan man se substansrabatt och hur den sett ut historiskt (klicka på bolagen) samt innehav. Köper själv när substansrabatten är vettig, aldrig till premie. Kör bara med de största bolagen typ investor. Bure har har jag lite i för deras onoterade portfölj kan bli en hit (lottsedel).

https://ibindex.se/ibi/#/index

För de övriga …

Nibe, Alfa Laval, Microsoft - monsterfina bolag med fina vindar i ryggen mht makrotrender. MEN högt värderade, mycket högt i min mening. Nibe är alltid dyr men satsar på att köpa när de får en ditt (tex när Gert Erik avgår). Alfa Laval ligger väldigt rätt men är cykliskt och kan få det tufft i en lågkonjunktur på nuvarande värdering (köpläge). Microsoft - bara vill köpa den men får vänta till värderingen kommer ner en bra bit. Tycker inte den är där än.

Sinch - lottsedel som jag plockade upp i nyliga raset på 15 kr. Sålde av hälften vid 45. Vinsten får köra. Men lottsedel i min mening jämfört med de ovan.

Banker har jag genrellt sätt svårt att förstå. Jo alltså fattar hur de tjänar pengar men lite black box för mig. Föredrar dock Handelsbanken före Swedbank. HB håller på med transformering och kan få uppsida av det. Swedbank är väldigt mycket bolån så går fastighetsmarknaden dåligt (dåliga lån) så kan de få det jobbigt plus USA / pengatvätts betalningar som väl inte briserat ännu?

Så det var lite kommentarer som jag hoppas du tycker gav något :slight_smile: