Tycker inte det ser billigt ut, men kanske rätt värderat för första gången på länge? Jag tror det är ungefär så KAP ser det med vad jag förstod 
Vad tror ni om att köpa runt nuvarande nivåer om man är långsiktig och vill ha ännu en stabil värdeaktie likt Atlas Copco, Volvo, Investor osv i portföljen?
Atlas Copco är knappast en Värde-aktie, snarare stort tillväxtbolag. Samma med NIBE.
Superenkel analys:
Bas-scenario: Jag gissar att NIBE kan växa ca 10-11% CAGR kommande tio år baserat på deras investeringstakt och avkastning på de investeringarna som ett bas scenario.
Bull-scenario: strukturell trend i ryggen. Branschen förväntas växa ca 7,5% per år fram till 2034. Nuvarande pågående investeringar (se bara skillnaden i Operativt & fritt kassaflöde i senaste rapporten) faller ut väl, vilket driver upp RoE & förväntad tillväxt till ca 13-14% CAGR kommande tio år.
Bear-scenario: konkurrensen ökat, och teknik-höjden är inte superstor. NIBE må vara en kvalitetsstämpel i Norden, men är osäker på om inte Amerikanarna föredrar inhemskt. Bolagets trend av fallande lönsamhet fortsätter och det blir svårare att ta marknadsandelar. Vi räknar med att bolaget tappar mark mot uppstickare och växer långsammare än branschen som helhet, magra 5-6% per år kommande tio år.
Petar in bolaget i min riskmodell och får ut ett rimligt avkastningskrav om 8,45% per år, dvs något lägre än Svenska börsen som helhet. NIBE är av fin kvalitet och har rimlig skuldsättning, OK operativ hävstång men samtidigt verkar i en känslig bransch.
BAS: 64-69 SEK per aktie
BULL: 80-86 SEK per aktie
BEAR: 44-48 SEK per aktie
Det vill säga det finns ingen enorm Margin of Safety och bolaget ser, baserat på mina antaganden relativt rätt värderat ut
Tror dock att bolaget har en relativt god chans att utvecklas bättre än Stockholmsbörsen kommande 5 år, givet att avkastningen på eget kapital håller i sig på nivåer runt 15%.
(Tänk på att jag rabatterar MoS baserat på potentiell nedsida, annars får man en MoS på 25% här, vilket är helt ok).