Nibe, kvalitetsaktie och läge

Sugen på att plocka in Nibe i portföljen

, en kvalitetsaktie som fokuserar på effektiv uppvärmning i hemmet osv osv
Vad tror ni om läget just nu? Runt 60kr och med årets kommande prognostiserade vinst plis P/E då runt 20 vilket typ är så billigt som den någonsin handlats?

Vad tror ni om att köpa runt nuvarande nivåer om man är långsiktig och vill ha ännu en stabil värdeaktie likt Atlas Copco, Volvo, Investor osv i portföljen?

Dom har väl mycket försäljning i utlandet.
(Dom har rykt upp sig mycket. 2003 när jag tittade över min uppvärmning fanns deras Luft-Vatten-VP som i mitt tycke då var ett stort skämt. Bland annat stängde det av sig när utetemp nådde -10).

Men börskursen har varit hög därför att många ville köpa just VP, från att elpriserna drog iväg. Och en del länder har subventionerat VP-köp. Då har Nibe kunnat ta ut överpriser eftersom det inte gått att öka produktionen.

Nu ökas produktionen i världen och Nibe kommer inte att kunna ta ut lika bra priser. Och vinsten sjunker.

Och det är färre som är lika heta på att köpa. Och subventionerna kommer troligen minska.

Jag har ingen uppfattning om var en fair kurs på Nibe är. Men jag skulle avvakta och se var fallet stannar upp. På grafen ser det inte ut att ha stannat.
Kan bli så att kursen kommer stanna någonstans på 2019 års nivå.

Nibe är en ganska stor koncern, Nibe vp är ett av bolagen, ctc’s alla bolag några andra.
De gör kvalitetsprodukter och när det gäller vp anses vara ett av de absolut bästa maskinerna, så även ctc. Det är främst i Norden, Tyskland och Japan som vettiga maskiner görs och de ligger ganska nära varandra prismässigt och i utförande.
Jag tycker att de idag är mer rättvist värderade och tror på en bra men rimlig utveckling. Har dem själv i min portfölj numera.

De ligger fortfarande efter i produktion. Jobbar i branschen och vi har bland annat ett fastighetsbolag som kund. De vill helst ha Nibe överallt. Men nu har vi fått köra Thermia då Nibes har varit svåra att få tag på/lång väntetid.

3 gillningar

Sjukt att de inte kan lösa det. Har du koll på varför det är så? För få / små fabriker? Något tillfälligt fel? Jobbar de på att lösa det?

Vill inte prata för Nibe i detta fallet. Ofta handlar det om att ha en produktionslina som inte är överdimensionerad eller underdimensionerad. Och när man skall skala upp för att möta ökad, hållbar, tillväxt så tar det tid.
Idag har vi en onaturlig tillväxt på vissa marknader kopplade till energibesparingar, om man öppnat upp fabriker så vill man att den investeringen avkastar bra över tid. Då är det bättre att ha backlogg när man misstänker att marknaden har en kortsiktig spike.

2 gillningar

De säger att leveranstiderna ska ha normaliserats nu.

NIBE

PROBLEM UNDERLEVERANTÖRSSIDAN EJ LÄNGRE HÄMSKO ENLIGT VD (Direkt)

2023-11-15 08:19

STOCKHOLM (Nyhetsbyrån Direkt) Värmeteknikföretaget Nibe uppger att problemen på underleverantörssidan successivt har reducerats under året och inte längre utgör någon hämsko.

Det framgår av vd-ordet från Gerteric Lindquist i delårsrapporten för det tredje kvartalet 2023.

“I likhet med vad som noterades redan under senare delen av första halvåret har försörjningssituationen av komponenter fortsatt att förbättras. Detta har möjliggjort att våra egna leveranstider nu är tillbaka på normala nivåer”, skriver Nibe-chefen.

1 gillning

Tycker det börjar bli mycket intressant av gå in Nibe. Verkar vara ett riktigt kvalitetsbolag. Vore kul att höra fler perspektiv. Kanske är hela branschen ganska svår att tyda just nu?

Jag övertalade min respektive att det var en bra ide att gå in nu istället för att bara lägga det i fonder. Dagen efter gick det ner 12%.

Något jag aldrig kommer höra slutet av :upside_down_face:

5 gillningar

Jodå. Nibe är alltid för högt värderad enligt analytiker. Samma analytiker säger också att när de tittar i backspegeln så har de alltid haft fel så långt. Svackan nu beror dels på att man dragit bort bidrag för energieffektiviseringar till hushåll i Storbritannien och Tyskland vad jag förstått. Höga gaspriser i Europa drev upp aktien lite extra de senaste åren så nu är det lite press. Samtidigt gjorde Nibe en ovanligt lång prognos på framtida försäljning när de sa att det ser trist ut fram till slutet av Q2. Finns riskerar att aktien rör sig i sidled ett tag.

Å andra sidan kom nyheter om att alla oljepannor fått ett bäst föredatum inom EU nu. Jag har inte koll på hur mycket sådant som finns kvar numera. Det skulle dock kunna vara en positiv signal.

Är det byrålådan du ska lägga den i så tror jag inte du har något att ångra dig över.

OBS. Jag har själv inga Nibe längre efter avyttring i februari. Jag bevakar den dock.

1 gillning

Har ägt Nibeaktier i rätt många år. Resan upp var definitivt kul och jag är inte särskilt bekymrad över sättningen. Fortsätter köpa med jämna mellanrum eftersom jag förstår och tror på deras produkt.

Äger nibe ligger back 12% tänker nog att det kan dröja lite innan det ordnar upp sig men ser potensial på ett till två år. Den får ligga kvar o skvalpa hatar cortage och kan inte räkna så ta det med en nypa salt… men jag tror inte du behöver ha brottom in. Who knows

Kan vara värt att börja snitta in sig som KAP nyligen föreslog

Tycker inte det ser billigt ut, men kanske rätt värderat för första gången på länge? Jag tror det är ungefär så KAP ser det med vad jag förstod :slight_smile:

Vad tror ni om att köpa runt nuvarande nivåer om man är långsiktig och vill ha ännu en stabil värdeaktie likt Atlas Copco, Volvo, Investor osv i portföljen?

Atlas Copco är knappast en Värde-aktie, snarare stort tillväxtbolag. Samma med NIBE.

Superenkel analys:

Bas-scenario: Jag gissar att NIBE kan växa ca 10-11% CAGR kommande tio år baserat på deras investeringstakt och avkastning på de investeringarna som ett bas scenario.

Bull-scenario: strukturell trend i ryggen. Branschen förväntas växa ca 7,5% per år fram till 2034. Nuvarande pågående investeringar (se bara skillnaden i Operativt & fritt kassaflöde i senaste rapporten) faller ut väl, vilket driver upp RoE & förväntad tillväxt till ca 13-14% CAGR kommande tio år.

Bear-scenario: konkurrensen ökat, och teknik-höjden är inte superstor. NIBE må vara en kvalitetsstämpel i Norden, men är osäker på om inte Amerikanarna föredrar inhemskt. Bolagets trend av fallande lönsamhet fortsätter och det blir svårare att ta marknadsandelar. Vi räknar med att bolaget tappar mark mot uppstickare och växer långsammare än branschen som helhet, magra 5-6% per år kommande tio år.

Petar in bolaget i min riskmodell och får ut ett rimligt avkastningskrav om 8,45% per år, dvs något lägre än Svenska börsen som helhet. NIBE är av fin kvalitet och har rimlig skuldsättning, OK operativ hävstång men samtidigt verkar i en känslig bransch.

BAS: 64-69 SEK per aktie
BULL: 80-86 SEK per aktie
BEAR: 44-48 SEK per aktie

Det vill säga det finns ingen enorm Margin of Safety och bolaget ser, baserat på mina antaganden relativt rätt värderat ut :slight_smile: Tror dock att bolaget har en relativt god chans att utvecklas bättre än Stockholmsbörsen kommande 5 år, givet att avkastningen på eget kapital håller i sig på nivåer runt 15%.

(Tänk på att jag rabatterar MoS baserat på potentiell nedsida, annars får man en MoS på 25% här, vilket är helt ok).

5 gillningar