Vilka enskilda aktier / investeringar anser du vara undervärderade? | Ge en kort pitch eller dela med dig av rumint

Här kommer ett experiment för en tråd. Det är ju flera av oss som har enskilda aktier i lekhinken. Med tanke på att tech bolag som grupp har slaktats, svenska börsen ligger -20 procent och enskilda bolag ligger -50 procent eller mer så börjar vissa bolag se attraktiva ut.

I den här tråden tänkte jag att man får pitcha en aktie per replik som man tycker är spännande / attraktiv / hört rykten om (rumint = rumor intelligence) så kan vi bryta ut det i enskilda trådar diskussioner om det uppstår en diskussion.

OBS 1! Som vanligt gäller att investeringar i enskilda aktier avråder jag / vi från. Det är högre risk, det kräver mer jobb och man har generellt oddsen mot sig. Basen och majoriteten (helst uppemot 90 % av ens sparande bör vara fondrobot / indexfond enligt avsnitt 238 och avsnitt 99. Med det sagt så är jag inte 100 procent lojal mot processen (indexfond) utan mot målet (rikare liv). När marknaden ter sig överreagera så finns det ibland möjligheter i att bryta mot reglerna lite.

OBS 2! Till dig som läser - bara för att en aktie kommer upp så betyder INTE att det är en köprekommendation. Jag själv ser det som något man kan titta närmare på. En typ av screening då vi är många som ser olika saker när vi tittar på bolag. Dessutom finns det inga garantier för att det kan fortsätta gå ner - i enskilda aktier har du alltid en nedsida om 100 %, något som är extremt osannolikt med en bred indexfond.

4 gillningar

Jag fick tips om aktien Skillz… den har gått -81,75% sedan jag gick in i den.

Kanske köpläge igen… hua mig…

Har köpt SBB B som jag undvikit på grund av kursrusning men som nu börjar bli attraktiv att äga på lång sikt.
Substansvärde på ca 47:- kurs ca 27:- DA ca 4,7%

Köper även SBB D som pressats ner en bit nu i ränteoron som har DA ca 8%

Moderatorinfo: Diskussion om aktien SBB finns i denna tråd →

1 gillning

Alibaba och Tencent. Stabila företag som fått däng av The Gov, men de har lovat att vara snällare nu för att förbättra ekonomin under och efter årets lockdown.

1 gillning

Här är från Nordnets lista med aktier med högst riktkurspotential.

Aktie Genomsnittlig riktkurs Kurs 4 maj Kurspotential, procent Antal analytiker
Egetis Therapeutics 20,2 3,9 417,6 4
Hansa Biopharma 238,7 51,8 361,3 7
Bico 327,5 93,0 252,2 4
Calliditas 213,8 72,1 196,7 3
Bioarctic 216,7 73,6 194,4 3
Acast 40,7 15,4 163,6 3
Storytel 182,2 71,2 156,0 5
Cint Group 142,8 68,5 108,6 5
VNV Global 76,0 38,1 99,5 3
Tobii 47,5 25,4 87,0 3
Nent 571,7 321,1 78,0 10
Xvivo 381,0 219,5 73,6 4
Netel 70,3 41,8 68,3 3
Rugvista 160,0 97,2 64,6 3
Academedia 91,5 56,0 63,4 3
Humana 80,6 50,0 61,4 5
Ambea 79,0 49,1 61,0 4
Fortnox 69,5 44,0 58,0 4
Studentbostäder 12,4 7,9 56,3 3
MTG B 171,0 110,0 55,5 6
Mekonomen 176,7 114,6 54,2 4
Sdiptech 461,7 300,8 53,5 3
TF Bank 240,5 158,6 51,6 4
Ratos 72,5 49,9 45,2 3
Byggfakta 65,7 47,2 39,2 5
Nordnet 211,3 153,8 37,4 8
Nordic Paper 54,3 39,9 36,3 3
Camurus 233,3 172,5 35,2 5
New Wave 218,3 165,5 31,9 3
Synsam 83,3 64,5 29,1 6
Bonesupport 57,7 45,0 28,1 3
Cloetta 30,5 25,0 21,8 3
Saab 437,0 419,8 4,1 6

Jävlar vad intressant att gå igenom det här, om man ändå hade tid. Det enda jag vet om Acast är att jag hört att den ska lägga ner, och nu ligger den och ser undervärderad ut? Jag kommer aldrig fatta aktiemarknaden.

Heeeeejjj index!

Blev ivrig imorse och fyllde på storskogen på 18,50 och kinnevik på 166. nu är mina lekhinkspengar tyvärr slut :(. När folk skriver om att dom är rädda och oroliga har jag sett det som ett bra tillfälle att för första gången fylla på lekhinken utöver mitt vanliga indexsparande.

1 gillning

Allt ser billigt ut just nu.
Funderar på byggsektorn som fått rejält stryk.
PEAB och JM ser bra ut (med tidigare vinster), men de kan sjunka än mer om räntorna flyger upp ordentligt.

1 gillning

Jag tycker Microsoft är billig ut, sen lite tråkigare att köpa amerikanska aktier nu när valutakursen är som den är.

Mitt argument är att jag har svårt att se hur Microsoft ska kunna gå dåligt framöver, med en så stor och bred portfölj av produkter många av oss använder bör Microsoft fortfarande vara ett lönsamt företag om 20 år.

1 gillning

Kollat på Resurs Holding.
Ser billig ut.
Haft en vinstmarginal på 30% och P/E på 5,6.
Eget kapital ligger 40% över kursen.
De är exponerade mot konsumentkrediter vilket jag inte ser som negativt i läget vi är i.

Vad är det jag missar?

Jag sålde alla mina resurs när kriget drog igång och räntan verkar ticka norrut. Jag tänker att konsumtionskrediter är något som kommer minska på sikt eller?
Oro räntehöjningar osv. Man behåller sin gamla Tv och reser något mindre.
Coronan är ju lång ifrån över den heller som det verkar.
Dock så är aktien riktigt billig :+1:t2:

2 gillningar

Jag sålde lekhinkens/utdelningsportföljens Swedish Match idag.
Ibland dyker oväntade saker såsom uppköpsbud upp vilket inte är så lätt att förutspå.

Kina ska byta ut alla datorer av utländskt märke med inhemskt tillverkade. Så HP byts mot Lenovo typ. 50 miljoner datorer eller så på 2 år. Efter det byter de väl operativ system också? Gör redan egna chipsets. Så det kan slå mot MSFT.

1 gillning

Kan hända, men jag tvivlar på att Microsoft kommer drabbas hårdast om Kina och väst genomför en decouple. Jag tror faktiskt att Microsoft kommer vara en av bolagen som kommer klara dig hyfsat bra från detta. Sant att de tappar marknadsandelar i Kina, men i utbyte so kommer de stärka sig i övriga världen.

Högst upp på min lista just nu är fönstertillverkaren Inwido. Attraktiv värdering sett till historisk tillväxt och fin DA på ca 5%.
Kortsiktigt tror marknaden på inflationspress här och har handlat ned den ordentligt. Men jag är långsiktig, tror att fönsterbyten blir viktiga i energiomställningen och väntar på en omvärdering till ESG multipel.

Utöver det tycker jag Investor är riktigt prisvärd på 170kr😋

1 gillning

Ägt Inwido från och till under ett par år, dyker ofta upp i min screening. Väldigt fint kvalitétsbolag :slight_smile:

3 gillningar

I söndags arbetade jag med att skapa en lista över aktier jag kan tänka mig köpa.
Swedish Match kom med i första versionen av min shortlist, men jag tog bort den då jag inte vill ha ett direktägande i tobaksindustrin.
Efter det har kursen skjutit i höjden pga uppköp.

Jag anser inte att jag missat köpet då jag inte är klar med min shortlist och dessutom ville jag inte köpa SM. Även om SM legat kvar på min lista hade jag alltså inte köpt i måndags.
Min lista är på 15 bolag nu och jag vill gå igenom dem lite noggrannare och kanske få ner listan till 5 bolag. (Kan säga att jag inte alls är en bra analytiker och gör inte lika grundliga undersökningar som till exempel André gör. Jag gör så mycket som jag mäktar med vilket jag anser är tillräckligt).

Så kan det gå när man är långsiktig och även har en viss kompass gällande vad man vill äga :slight_smile:

Då jag skriver analyser åt Goda Tider tänker jag att det kanske inte är bra att jag skriver ut ett konkret tips här, finns många fina bolag som kommit ned i pris som undersöks i skrivande stund.

Däremot kommer jag lägga ut en lista här nedan med bolag som Kvalitetsaktiepodden haft med i sina Buy-and-Hold portföljer, har stjärnmarkerat bolag som väsentligen förändrats eller case:t är väck.

Inget av nedan är köprekommendationer, utan gör din egen analys och titta noga på värderingen kontra bolagets förväntade framtid :slight_smile: Samtliga av bolagen är lite mindre, tenderar att vara lite underanalyserade, men generellt fina och har över längre perioder växt omsättning & vinst.

• AQ Group
  • Bahnhof B
  • Björn Borg
  • BTS Group B
  • DORO *(Innan avknoppningen, gör extra analys)
  • Enea *(Innan senaste utvecklingen, gör extra analys)
  • eWork Group
  • Fagerhult
  • Fenix Outdoor International B
  • Formpipe Software
  • I.A.R Systems Group *(helt annat bolag idag än vid analysen)
  • Inwido
  • Kabe Group B
  • Kindred Group
  • Nederman Holding
  • New Wave B
  • Nilörngruppen B
  • NOTE
  • Ogunsen B
  • Proact IT Group
  • Scanfil Oyj
  • Softronic B
  • Svedbergs B
  • Systemair
  • VBG Group B
4 gillningar

Vad tror du om värderingen på Plus Mikrobolag?

Har kört Goda tider ett år IPOer ett år, men tänker lägga det på is tillsvidare pga ointresse. Funderar på att växla över barnens ISK konton till Plus Mikrobolag tills dom fyller 18. (Ca 15-17 år kvar) Tänker att det bör kunna vara tillräcklig lång tidsperiod för att få åtnjuta överavkastning mot Global index, till 0 arbete.

Tycker den ger väldigt fin exponering mot riskfaktorerna Small-cap & Value till en rimligt låg avgift.

Betydligt lägre P/E än kategorisnittet:

Mått på värdering Fond Kategorisnitt Index
P/e-tal 9,83 19,91 9,8
1 gillning