Vilka är "Vimab Group"?

Hej allihop!

Är det någon som besitter någon kunskap angående bolaget “Vimab Group”?
Jag titta lite på deras hemsida och det verkar vara vettiga saker dom sysslar med. Så här står det:

"VIMAB GROUP

Vår företagsgrupp främjar miljön på olika sätt genom våra dotterbolag och intressebolag. Vi håller vattenkraften levande i Norrland, industrin miljösäker över hela Sverige och sanerar olja och kemikalier. Vi renar dricksvatten och matavfall och dessutom har vi startat en ny verksamhet inom industribatterier där vi säljer, driftar, och underhåller stora batterier som hjälper att hålla elförbrukning och eltillförsel på låga och säkra nivåer."

Länk till hemsidan:
https://www.vimabgroup.com/

Senaste rapportdatum 27okt 2022 visar på imponerande siffror:

P/E 1,3
P/S 1,13
Kursen står i 7,76
Vinst per aktie 5,94
Omsättning 6,82
Eget kapital 3,73

Dom har haft absurda utdelningar på 37kr resp 30kr på sistone. Men det räcker ju med en utdelning på 4kr så innebär det en direktavkastning på över 50% med dagens kurs.

Budgivningen är dock i det närmaste helt död, är det nåt skumt med detta bolag?

Rapporten visar inte de siffror du påstår, du har ju uppenbarligen inte läst presentationen bara?

Vilka siffror är det som inte står?

Du har ju fortfarande inte bemödat trycka på länken du själv klistrat in:

“- Resultat per aktie för perioden exkl. jämförelsestörande poster uppgick till *-0,4, SEK (-5,4)”

Det står en massa info som jag inte har en aning om då jag inte är insatt. Det är siffror hit och dit överallt, det är därför jag ställer frågan här till någon som kan tyda detta.
Jag klistrar in vad det står.
Min andra fråga är, om det nu är andra siffror som gäller, varför står dom inte då i avanza? Det skall väl uppdateras efter varje rapport med aktuell information?

INVESTOR RELATIONS

Vimab Group AB (publ) - Delårsrapport januari - september 2022

Vimab Group AB (publ) (“Vimab Group” eller “Bolaget”) offentliggör idag Bolagets delårsrapport för perioden januari-september 2022.

Juli - september 2022

• Nettomsättningen för perioden uppgick till 58,5 MSEK (62)

• Rörelseresultatet (EBIT) för perioden exkl. jämförelsestörande poster uppgick till *9,4 MSEK (1,1)

• Rörelseresultat (EBIT) för perioden uppgick till -6,5 MSEK (1,1)

• Resultat före avskrivningar för perioden exkl. jämförelsestörande poster uppgick till *14,8 MSEK (5,3)

• Resultat före avskrivningar för perioden uppgick till -1 MSEK (5,3)

• Resultat per aktie för perioden exkl. jämförelsestörande poster uppgick till *0,6 SEK (0,3)

• Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden uppgick till 8 MSEK (1,6)

Januari - september 2022

• Nettomsättningen för perioden uppgick till 159,1 MSEK (153)

• Rörelseresultatet (EBIT) för perioden exkl. jämförelsestörande poster uppgick till *-1,6 MSEK (-14,2)

• Rörelseresultat (EBIT) för perioden uppgick till -17,3 MSEK (-14,2)

• Resultat före avskrivningar för perioden exkl. jämförelsestörande poster uppgick till *14,7 MSEK (-1,6)

• Resultat före avskrivningar för perioden uppgick till -1 MSEK (-1,6)

• Resultat per aktie för perioden exkl. jämförelsestörande poster uppgick till *-0,4, SEK (-5,4)

• Kassaflödet från den löpande verksamheten för perioden uppgick till -11,8 MSEK (-25,7)

• Under perioden genomfördes ett omvänt förvärv, där Headsent AB (publ) förvärvade samtliga aktier i Vimab Holding AB, och Bolaget namnändrade till Vimab Group AB (publ). Efter förvärvet äger aktieägarna i Vimab Holding AB 86% av aktierna i Vimab Group AB och tidigare aktieägare i Vimab Group AB äger 14%. Resultatet för perioden inkluderar jämförelsestörande poster uppgående till -15,8 MSEK, vilken är en redovisningsmässig engångspost för börsplatsen.

Kommentar från VD:

Det tredje kvartalet har aldrig visat ett så högt operationellt resultat som i år, med en EBITDA-nivå på 14,8 MSEK exklusive jämförelsestörande poster. Detta innebär en resultatförbättring med 9,6 MSEK jämfört med samma period förra året. Denna trend i positiv riktning verkar hålla i sig under hösten då orderläget är gott.

Det här är alltså felaktig information att bolaget gör en vinst med 5,94kr/aktie?

Jag har köpt lite aktier i tron att det förhöll sig så :worried:

För mig så försvinner alla potentiella affärer om det står ett minus framför nån siffra i rapporten, här står det överallt…

Låter rimligt.
Kan nån bara förklara varför det står +5,94kr/ aktie så kan jag släppa detta sen.
Har det kanske med det omvända förvärvet att göra?
Rena grekiskan detta…

Har inte tittat nåt på denna aktie, men skulle aldrig ta beslut efter info på avanza, där finns så mycket buggar och felaktigheter att ALLT måste dubbelkollas med andra källor, helst bolagets egna

Generellt ska man inte köpa det man inte förstår, detta bolag med en omsättning som är små pengar kan slå väldigt fort åt båda hållen, det är inget för nybörjare.

En gissning är att de kan ha att göra med felaktig indata då bolaget har gjort det omvända förvärvet in på börsen. Ska kolla den lite senare om jag hinner

1 gillning