Hej ! Max Mathiesen har bokat in mig på samtal, de ska hjälpa mig att sänka avgiften på mitt pensionssparande Trygg Liv säger de.
Jag har tidigare fått ett företag där jag var personalrepresentatn i styrelsen att lämna Max Mathiesen tjänstepesnsionförvaltning för Avanza. Många av fonderna som MM rekommenderade (Navigera) på den tiden var sk fond i fond. 1,5% synlig avgift, sedan lika mycket dolt i den fonden som den första fonden handlade upp. Flytten till Avanza sparade 500’ till 1 000’ i avgifter för respektive anställd beroende lite på ålder och vilken fond man valde istället.
Jag frågade om det 1,5% var den enda avgiften och de sa ja.
Har lite svårt att tänka mig att MM verkligen vill hjälpa mig med erfarenheten ovan.
Någon som har kolla på vad den här kampanjen handlar om egentligen.
Jo jag förstod att du svarade TS, men lät som du hade intressant information som kanske kan vara bra för fler att ta del av?
Har tidigare haft Max M och även om de vill tjäna pengar så har bemötandet och hjälpen jag fått varit professionell. Även när man inte velat ha deras ”dyra” produkter.
Sambon jobbar på en arbetsplats med en ansluten pensionsförvaltare (S&P). Där gick det att helt enkelt tacka nej och sedan förvalta pengarna själv. Tänker att det kan finnas en väg ut, och att de nog inte är enda kontakten ändå. Det bör också finnas HR eller i alla fall löneadministration att gå till.
På min tid hade bolaget avtal med dem och man fick inte göra själv, dock kunde man välja inom deras olika underokntraktade bolag dnb skandia folksam m.fl, såklart med kickback till dem. Ava och nn gick inte välja.
Helt rätt, i vissa företag är HR/ekonomi så inkörda på MaxM så de vill inte ta sig besväret att ändra. Det handlar dock bara om att ställa om vilket konto som pensionspengarna ska in på.
Vi har Max Mathiessen via jobbat och hade en pensionsgenomgång för ett par månader sedan. Det gav inte så mycket. Roligast var att hon började prata om deras (ganska dyra) modell portföljer, sedan tittade hon på min portfölj (mest globala index) och konstaterade att det nog inte fanns något hon kunde tillföra.
Ja jag vet inte vad jag ska säga om MM. Med deras hjälp med flytt från Folksam till SPP skulle innebära mycket lägre avgifter.
För oss gällde det tjänstepension och löneväxling.
Vissa av oss har nu blivit rekommenderade att flytta till Skandia, Länsförsäkringar, SPP och två andra bolag som jag inte minns.