Flyttat tjänstepensioner från Max Matthiessen | Hur beräknar man alla avgifter man betalat? 🤦‍♂️

Hej @JFB, hur har du fått grepp om de kickbacks du betalat? Jag har också varit MaxMs garn i tidigare anställningar och jag skulle vilja göra motsvarande beräkningar för egen del.

Med avseende på fråga 1: Att samla försäkringarna ger översikt och möjlighet att hantera dem enligt en strategi. Det kan bara vara bra.

Under 2015 tog jag ett tag i mina pensionstillgångar som jag är otroligt glad för idag. Jag hade 7-8 försäkringar dår spridda hos diverse bolag från tidigare anställningar placerade lite “all over the place” och jag lade flyttuppdrag till Avanza på rubbet!

Efter månader av brevväxling och fax med f.d arbetsgivare och konkursförvaltare av företag som inte fanns längre kunde jag flytta in 3 försäkringar i Avanza. Allt annat (ITP2 + en ITPK från Ericsson som de vägrade flyttbegäran på) lade jag i SEB.

Därefter har jag sett efter dem enligt samma strategier som jag har för mina andra tillgångar och det har varit en mycket bra affär. Mina gamla ITPx-tillgångar på SEB är +54% idag, medan mina gamla ITPKer som numera bor hos Avanza ligger på +410% sedan de flyttade.

Ja, precis, jag försöker också samla dem så man får vettig överblick. Startar flytt av det som går till Avanza nu för att bryta MM kopplingen, förhoppningsvis :slight_smile:

Jag kunde uppskatta vad MM fått av mig genom att titta på skillnaden i avgift mellan försäkringsbolagets prislista för ”eget sälj” eller walk-in kunder mot rådgivar försäljning dvs den avgiften jag har

Det jag kommit fram till är att min kapitalavgift 0.45-0.6% hade varit 0-0.3% som walk in kund beroende på försäkring. I snitt räknade jag med 0.4% gick till rådgivaren. Det är viktat för mig eftersom mina stora försäkringar är med 0.6% i kapitalavgift.

Ovan på det så begåvades jag med 1-3.5% avgift på premie insättningarna och här räknade jag med ca 1% gick till rådgivaren.

Sen är det bara att tröska igenom årsbeskeden, räkna och gråta en skvätt :joy:

Notera att dessa är icke-kollektivavtalade. Med kollektivavtal, åtminstone senaste 10 åren, så hade det inte varit så illa.