Bytar arbetsplats och vill byta bank för tjänstepensionen med M&M

Har jobbat i 3 år på min nuvarande arbetsplats där vi har M&M som tar hand om tjänstepensionen. Har hela tiden haft den hos LF med global indexnära men stört mig på 0.65% avgiften som dras där. Är nu i farten och ska byta arbetsgivare och tänkte då byta från LF till Avanza på min gamla pension. Idag fick jag dock reda på att min nya arbetsgivare också har M&M (*högljutt stön) och att Avanza inte går att välja där.

Så jag undrar nu, om jag flyttar min gamla försäkring till Avanza, kan jag på något sätt flytta över den till mitt nya jobb? Eller kommer detta bara bli en helt ny försäkring istället där jag blir tvungen att välja någon av bankerna som M&M erbjuder?

Jag antar att du menar Max Matthiesen?

Jag har alltid haft dom som mellanhand (rådgivare) men aldrig investerat hos dom. Det låter konstigt att arbetsgivaren tvingar dig att investera hos Max men det kanske är så vissa avtal ser ut. Är du säker på att du inte kan välja en annan bank för dina investeringar? Min arbetsgivare har avtal med Max om rådgivning och placering men erbjuder 5-6 banker (så klart inte Avanza).

Hur som så kan du flytta din gamla/befintliga pension till Avanza (eller någon annan bank). Hör av dig till Avanza så hjälper dom dig med överlåtelse och flytt av pengarna. Det är din arbetsgivare och inte Max som avgör om du kan flytta din gamla pension.

Ja alltså jag menar att vi får “rådgivning” och sedan startas en fondförsäkring hos Lf, Skandia, Follsam etc. Men hos dessa dras det varje år en avgift på 0.65%.