0.65% avgifter i fondförsäkringen i din pension

Läser för nuvarande “Mer pengar för pengarna” och läste något intressant i kapitlet om pension och mer specifikt tjänstepension för de som är utan kollektivavtal. Jag ingår nämligen själv i det facket och flyttade förra året min fondförsäkring hos SPP till LF och bytade till LF Global Indexnära 100% i tron att jag nu gjort det absolut bästa valet. I boken beskrivs en liknande situation men att det faktiskt är så att LF (och många andra) tar ut en avgift på 0.65% på sina fondförsäkringar. Detta är såklart förkastligt för oss småsparare och är något som är svårt att ta reda på i praktiken. Lösningen är då att flytta sin försäkring t ex Avanza men detta är inget min arbetsgivare vill göra tyvärr så jag får vänta tills jag bytar jobb.

Jag tänkte bara uppmärksamma detta, säkert fler än jag som missat detta!

1 gillning

Intressant. Har också delar av min TP hos LF. Vet du var man kan läsa mer om denna avgiften på deras hemsida? Hade varit intressant att lära sig mer om det

Enligt boken så stod det ingenting om det på varken LF eller försäkringsmedlare (Söderberg & Partners) hemsida. Inte heller när de ringde till LF kunde de berätta något. Enbart när de ringde Söderberg så kunde de säga det muntligt efter ett tag.

Om du har Saf-Lo då tar inte LF 0.65% i extra avg för Saf-Lo LF Fond Liv. Även andra kolektiv avtalade försäkringar får de inte ta den extra avg 0.65%. Du har valt rätt då LF och Amf fondförsäkring är billigast :+1:

1 gillning

Detta är dock utan kollektivavtal är jag rädd. Och vi har M&M som inte är mycket bättre än Söderberg.

1 gillning

Ja det stämmer. Man ska undvika att jobba på företag utan kolektivavtal. :+1:

Precis samma situation som för mig då. De pengarna jag har på LF har placerats där utan kollektivavtal och genom M&M…

Görs en eventuell flytt till Avanza genom att kontakta M&M då?

Jag har frågat dem tidigare om flytt till Avanza men det gick inte. Frågade då min arbetsgivare men det gick inte heller då allt ska gå genom M&M (för att min arbetsgivare ska slippa göra något antar jag). Däremot om jag bytar jobb kan jag be min arbetsgivare att flytta den då de inte behöver göra några nya insättningar så att säga.

Alright. För kännedom hittade jag info på Avanzas pensionssida, de kan flytta den åt en. Från deras sida:

En tjänstepension är ett sparande som du har samlat ihop hos dina tidigare arbetsgivare. Du kan inte flytta ett sparande som det kommer in pengar på, men andra tjänstepensioner går ofta bra att flytta. Det behöver inte ens vara krångligt - våra flyttexperter hjälper dig.

Har efter lite efterforskning kommit fram till att detta verkar benämnas “Kapitalförvaltningsavgifter”. Googlade mig fram till följande information på LF’s sida:

2 gillningar