Annars Àr vÀl Big Five det absolut mest foskningsförankrade sÀttet att prata om personlighet - finns gratistest pÄ det ocksÄ!
HR brukar vÀl köra fÀrger⊠suck
FrÄgorna i sig Àr bra diskussionsöppnare, dock. Man kan ta med sig frÄgorna och anvÀnda dem för att fÄ igÄng ett samtal runt de olika Àmnena.
Med 16 olika personlighetstyper vore det konstigt om man inte kÀnner igen sig vÀldigt vÀl i en av dom. INTP hÀr, gjorde flera olika tester för 10-15 Är sedan.
Jag blev en introvert logistiker, vÀldigt vÀntat!
Jag tycker att frĂ„gan âDu undviker ledarroller i gruppmiljöerâ Ă€r intressant. Jag valde att jag hĂ„ller med men anledningen till det Ă€r inte att jag inte vil ta rollen utan att jag vill ge nĂ„gon annan chansen att ta den.
Gick en veckolÄng ledarskapskurs pÄ jobbet för ca 10 Är sedan dÀr vi fick göra flera test inklusive praktiska övningar i grupp. Det var bÄde intressant, men hade en del obehagliga inslag. Hos vissa deltagare framkallade en del av övningarna vÀldigt starka kÀnslor, minns att tvÄ personer i min grupp plötsligt vÀnde sig med ryggen till och vÀgrade prata eller fortsÀtta. TÀnk vuxna mÀnniskor som plötsligt beter sig som smÄbarn, det var helt galet. Vissa blev ledsna, andra arga etc.
Minns att testet delade in personligheter i en kombination av fĂ€rg+bokstav, men minns tyvĂ€rr ej vad det hette. OsĂ€ker pĂ„ om det hade nĂ„gon koppling till försvarsmakten⊠hade varit roligt att göra om det nu efter relativt lĂ„ng tid och se om man fortfarande Ă€r densamma eller ej⊠grunden i ens personlighet borde ju egentligen inte förĂ€ndrasâŠ
Praktiska övningar i grupp Àr nog en utmaning för mÄnga, speciellt med mÀnniskor man inte kÀnner. ![]()
Ja, har kört precis detta testet pÄ mÄnga olika ledningsgrupper och team. SlÄr nÀstan aldrig fel, inom teamet blir det ofta en av personligheterna som Àr den dominanta och vissa saknas helt. Det Àr en bra ögonöppnare att vi Àr olika men ocksÄ att vi oftast misslyckas med en bra blandning av personligheter i teamen.
StÀmmer. Big Five har stöd i forskningen, det har inte denna. AnvÀnder den enbart för att fÄ igÄng en diskussion om hur olika vi Àr och hur vi kan förbÀttra samarbetet. GÄr inte heller att komma ifrÄn att vi till hög grad skattar oss utifrÄn hur vi vill se oss sjÀlva snarare Àn hur andra ser oss.
Nej, tyvĂ€rr inte speciellt mycket mer. Men kan Ă€ndĂ„ vara vettigt om man anvĂ€nder resultatet som utgĂ„ngspunkt för diskussion. Det jag tyvĂ€rr lite för ofta ser Ă€r att resultaten istĂ€llet anvĂ€nds som förklaringmodell till att âdet Ă€r dĂ€rför jag Ă€r som jag Ă€r och behöver inte Ă€ndra pĂ„ nĂ„gotâ ![]()
(Ărlig Ă„terkoppling frĂ„n andra av rĂ€tt anledning slĂ„r denna typer av test med hĂ€stlĂ€ngder alla dagar i veckan men tyvĂ€rr Ă€r vi urusla pĂ„ detta.
)
Antingen har du höga tankar om astrologi eller sÄ har jag lÄga tankar om astrologi.
För som du Ă€r inne pĂ„ sĂ„ ger ett dylikt test en bĂ€ttre fingervisning (Ă€n astrologi) som sedan kan diskuteras och jag hĂ„ller inte med om att Ă„terkoppling innehĂ„ller hela svaret. Det folk utanför oss sjĂ€lva ser Ă€r bara en brĂ„kdel av vad som fĂ„r oss att âtickaâ och vad och hur vi nu vĂ€ljer att visa för andra.
DÀremot att ta ett dylikt test för sanning hÄller jag absolut med, det Àr sjÀlvskattning sÄ jag Àr fri att ge dom svar jag vill utifrÄn vad jag antingen tror om mig sjÀlv eller vad jag vill vara (eller t.o.m. utifrÄn vad jag tror att du vill att jag ska vara) och inte hur jag faktiskt Àr.
SÄdana hÀr tester sÀger ganska lite om mig, men kanske mer om vad jag saknat just den dagen.
IgÄr hade jag umgÄtts med folk mer för barnets skull och försökt ha ett balanserat förhÄllningssÀtt till barnens kÀnslor - jag verkar introvert och tÀnkande (INTP). Hittade resultat frÄn förra gÄngen jag gjorde testet och dÄ hade jag gissningsvis suttit ensam hemma och lÀngtade efter att trÀffa folk och bli berörd och fick ESFJ.
Det Àr lite av ett problem nÀr personlighetstester slÀngs in i jobbsökande utan minsta uppföljning:
Tester: Har du nÄgon gÄng varit med om X?
Jag: Ja, nÄgon gÄng.
Tester: Brukar du X?
Jag: Nej, verkligen inte. Jag lÀrde mig snabbt att jag inte trivs med X.
Tester: DĂ„ vet jag att du struntar i vilket.
Jag: Nöjd att jag slĂ€ppt nĂ„gra millimeter av min perfektionism och nĂ€rmar mig âgood enoughâ.
Tester: Du Àr slarvig!
Jag: Yes, jag kan ibland slÀppa tanken att ALLT ligger enbart pÄ mina axlar att lösa helt sjÀlv och kan eventuellt tÀnka mig att be om hjÀlp nÄgon gÄng utan att kÀnna mig helt misslyckad bara för det. Det Àr ok att lÀra sig av andra vissa gÄnger och lösa problem sjÀlv andra gÄnger.
Tester: Du Àr inte det minsta sjÀlvstÀndig och undviker ansvar.
Att göra sÄdana hÀr tester för sitt eget nöjes skull eller som grund för en diskussion kan vara kul, men att bli utdömd pga dem kÀnns lite trist.
Ni som tycker det Ă€r âen rolig grejâ, det Ă€r inte sĂ„ lĂ„ngt frĂ„n att mĂ€ta skallar för att försöka förklara varför mĂ€nniskor Ă€r som de Ă€r. Ărligt talat ganska Ă€ckligt att det anvĂ€nds till rekrytering
Frenologi borde anvÀndas mer vid rekryteringar!
![]()
Det Àr hÀrligt att vara ovanlig och unik: ![]()
https://www.16personalities.com/sv/infj-personlighet
Vem vill inte liknas vid Luther King, Mandela, Morgan Freeman, Jon Snow och Aragorn liksom? ![]()
Ăh, egenskaper Ă€r inte skallar, men jag hĂ„ller med om att det Ă€r sunkigt med sĂ„âna hĂ€r tester vid rekrytering. Alla Ă€r vi olika beroende pĂ„ sammanhang.
Jag tar aldrig ledningen om det ska spelas t ex brÀnnboll eller annan idrott, men jag styr gÀrna upp ett möte som Àr lika rörigt etc.

FörvÀntat.
HÀrligt torr kommentar helt i linje med typen ocksÄ. ![]()
NÀ det Àr ju inte det det handlar om. Vi hade bra diskussioner i ett nytt team. Mer för att snabbare öppna upp hur man föredrar att arbeta, hur man oftast agerar, styrkor, svagheter. Tycker vi kom lÄngt i det teamet pÄ ett kul och avdramatiserat sÀtt.
Jag fÄr alltid INTJ, d.v.s. Arkitekt pÄ deras sida. Tycker det stÀmmer ganska bra ju mer jag lÀser om det, lite jÀkla konstig Àr man allt.
Du glömde Melwa! ![]()
Man kan ligga nÀra mitten pÄ en axel. T ex lite mitt emellan J och P eller S och N. Och dÄ kan resultatet variera mellan dessa för olika test.
NÄgra testmakare har försökt hantera det genom att lÀgga in gradering för hur lÄngt ut man ligger. Men skall man ha gradering behövs fler frÄgor. Och fÄ Àr vÀl intresserade av det.