Ser ut som advokat/förkÀmpe har flest representanter pÄ RT.
Men det Àr jÀmnt och alla har inte fyllt i gissar jag! ![]()
Ser ut som advokat/förkÀmpe har flest representanter pÄ RT.
Men det Àr jÀmnt och alla har inte fyllt i gissar jag! ![]()
Detta var det bÀsta med hela testet att bland INTJ-T personligheter rÀknades filmkaraktÀren Walter White med!
LÄngt ner i en byrÄlÄda har jag fortfarande kvar ett ex av boken Psychedelic Chemistry som jag införskaffade i slutet av 80-talet.
https://www.researchgate.net/publication/311738382_Psychedelic_Chemistry
MÀnniskor har faktiskt skojat om att jag bÄde ser ut som Walter White och jag har arbetat i skola.
Han gick sin egen vÀg genom att bli kriminell, medan jag lÀmnade allt olagligt, precis allt, för 30 Är sedan och utvecklades till en extremt laglydig person.
Det finns 10 000 sÀtt att förstöra sitt liv, men de flesta olika sÀtt att fÄ varaktigt goda och lÄnga liv förutsÀtter att man lever etiskt.
Ett gott liv kÀnnetecknas av att bÄde man sjÀlv och omgivningen lever etiska liv.
Idag kÀnner jag mig extrem och annorlunda som har gjort detta till min livsfilosofi. Jag har levt Walter Whites liv baklÀnges, jag bröt med det dÄliga livet.
Jag servar mitt samhÀlle genom att hjÀlpa andra mÀnniskor i en 12-stegsgrupp.
Att göra gott Àr underskattat.
Fick Virtuos, och den förklarande texten stÀmde faktiskt orimligt bra tycker jag.
Nu har jag inte lĂ€st pĂ„ de andra personlighetstyperna, man kanske tycker de stĂ€mmer de ocksĂ„, men bilden till personligheten var typ en bilmeck, och det stĂ€mmer braâŠ![]()
Kanske Àr lite som horoskop? SÄ vaga beskrivningar att de passar alla!
âIdag hĂ€nder nĂ„got spĂ€nnande! HĂ„ll dig undan frĂ„n obekvĂ€ma situationer dĂ„ de kan fĂ„ dig att kĂ€nna dig obekvĂ€mâ
Ăventyrare (ISFP) Ă€r sanna konstnĂ€rer â men inte nödvĂ€ndigtvis i konventionell mening. För denna personlighetstyp Ă€r livet i sig en duk för sjĂ€lvuttryck. FrĂ„n hur de klĂ€r sig till hur de spenderar sin fritid lever Ăventyrare pĂ„ sĂ€tt som tydligt Ă„terspeglar vilka de Ă€r som unika individer.
Inga mÄnga poÀng hÀr.
Jag kollade faktiskt pÄ lite andra typer,som verkade ligga Ät mitt hÄll pÄ namnet, men de stÀmde faktiskt inte alls lika bra.
Det var ju Àven sÄ att de negativa delarna ocksÄ stÀmde vÀldigt bra.
Men som sagt, en kul grej, men inte mer Àn sÄ
Jag har inte gjort testet pÄ lÀnge men varje gÄng tidigare har jag fÄtt INFJ (med -T-tillÀgget som 16personalities har). Kanske ska göra det igen idag!
Sen det hĂ€r med att det inte Ă€r vetenskapligt som vissa nĂ€mner, nej, det Ă€r inte det eftersom man inte kan placera in alla vĂ€rldens mĂ€nniskor i 16 âlĂ„dorâ, men dĂ€remot sĂ„ Ă€r de personlighetsdrag som mĂ€ts i princip exakt samma som i OCEAN-testet (som Ă€r vetenskapligt accepterat). SĂ„ med andra ord Ă€r det inte korrekt att sĂ€ga att MBTI Ă€r som astrologi, för det mĂ€ter fortfarande olika personligheter som existerar, det Ă€r inte bara baserat pĂ„ slump.
Skillnaden Àr bara att OCEAN inte lÀgger en i en lÄda utan ger en procent för var och en av de fem skalorna. NÄgon kanske redan har nÀmnt detta, har inte lÀst hela trÄden ![]()
Skrev först ett inlÀgg innan jag insÄg att jag redan hade skrivit det hÀr i trÄden. Det Àr roligt att observera skillnader över tid!
NÄja, sjÀlvsÀkra 2023-Saihtam⊠Jag var ju bara nÄgra procentenheter ifrÄn extroversion ![]()
Idag blev det sÄhÀr:
Extremen i utforskande hÀnger nog mycket ihop med min nuvarande sinnesstÀmning.
Men med lite mer sjÀlvkÀnnedom/Àrlighet mot mig sjÀlv har jag insett att jag nog Àr mer extrovert/kÀnsloorienterad Àn jag tidigare trott.
Det Àr roligt att göra sÄdana hÀr test, psuedovetenskapliga eller ej, och följa upp och reflektera.
Big Five rör sig mycket mindre mellan testerna för mig sÄ visst ligger det nog mycket i att det Àr mer vetenskapligt förankrat.
Kul att det Àndrats lite!
Hoppas vi fÄr in nÄgon underhÄllare snart, vore kul. ![]()
Har gjort tester mÄnga gÄnger genom Ären och Àr enligt dem en klar INFJ. Ska göra om och se om det fortfarande stÀmmer. ![]()
Jag tror de Àr upptagna med att leva i den analoga vÀrlden ihop med alla entreprenörer, aktivister och Àventyrare ![]()
Det Àr uppenbart att diskussionsforum attraherar introverta, intuitiva och tÀnkare utifrÄn fördelningen.

Fortsatt INFJ. DÄ Àr det vÀl klarlagt.
Ăr rĂ€tt sĂ€ker pĂ„ att det skulle se liknande ut med astrologitest. De analytiska tecknen/jordtecknen skulle dominera forumet.
MBTI Àr inte sÄ mycket bÀttre Àn fÀrgtyperna i Omgiven av idioter eller stjÀrntecknen i horoskop.
Men precis som med ovan nÀmnda jÀmförelser Àr det fina och ofta smickrande beskrivningar och folk tycker att det Àr kul för att det stryker egot och praktiskt för att det förenklar verkligheten.
Mest mÀrkligt och lÀskigt Àr att företag anvÀnder sig av dessa tester (eller liknande) trots att de inte har nÄgot vetenskapligt stöd och Àr vÀldigt trubbigt.
Allt pekar mot att det Àr totalt kvacksalveri men bemanningsföretagen tjÀnar pengar pÄ det och deras kunder efterfrÄgar det, eller ifrÄgasÀtter det i vart fall inte.
On-topic var det nog ca 10 Är sedan jag gjorde sÄdana tester och dÄ blev det oftast INTJ, beroende pÄ frÄgornas utformning och vilket test det var.
Numera vet jag inte men kÀnner inte att det spelar nÄgon roll dÄ det inte sÀger sÄ mycket i alla fall.
âThe test relies on the Barnum effect, and confirmation bias, leading participants to personally identify with descriptions that are somewhat desirable, vague, and widely applicable. As a psychometric indicator, the test exhibits significant deficiencies, including poor validity, poor reliability, measuring supposedly dichotomous categories that are not independent, and not being comprehensive. Most of the research supporting the MBTIâs validity has been produced by the Center for Applications of Psychological Type, an organization run by the MyersâBriggs Foundation, and published in the centerâs own journal, the Journal of Psychological Type (JPT), raising questions of independence, bias and conflict of interest.â
Typiskt en INTJ
https://www.16personalities.com/sv/intj-personlighet
Det kan bli ensamt pÄ toppen, och som en av de mest sÀllsynta och kompetenta personlighetstyperna vet Arkitekter (INTJ) detta alltför vÀl. Arkitekter Àr rationella, snabbtÀnkta och stolta över sin förmÄga att tÀnka sjÀlvstÀndigt, för att inte tala om sin otroliga förmÄga att se rakt igenom falskhet och hyckleri.
Har vÀl Ànnu inte dykt upp en kommentar att de anvÀnts som test vid arbetsansökningar eller dylikt i nÀrtid.
SÄ tror de flesta fattar att det Àr mer en kul grej. De flesta. ![]()
Vi rekryterade senast förra Äret via ett av de stora bemanningsföretagen och de körde pÄ med dessa tester och förklarade pÄ förhand hur den hÀr mÀnniskan skulle vara och bete sig baserat pÄ detta (puckade) test.
Jag stÀllde lite följdfrÄgor om hur de kommit fram till det men lyckades inte fÄ ur dem nÄgot vettigt. Förmodligen för att rekryteraren sjÀlv inte Àr sÄ insatt utan bara tittar pÄ vad den spottat ut och lÀser innantill.
Vet inte om det var exakt MBTI dÄ jag inte har full insyn men annars var beskrivningen och formuleringarna de anvÀnde liknande sÄ om inte annat Àr det ett motsvarande test som inte heller har nÄgot vetenskapligt stöd.
De tar betalt för dessa tester sÄ jag vet inte om jag hÄller med om att alla involverade bara ser det som en kul grej.
MÄnga tar MBTI, Omgiven av idioter m.m. pÄ allvar utan att undersöka saken nÀrmare.
Att anvÀnda MBTI för nÄgonting annat Àn sjÀlvreflektion och lekfullt utforskande tycker jag ocksÄ lÄter vÀldigt unket. Men det beror ju ocksÄ pÄ hur man anvÀnder det i t.e.x en rekrytering.
Antingen anvĂ€nder man MBTI utifrĂ„n nĂ„gon inrutad, dum mall dĂ€r man sĂ€ger att âTeamet behöver en INTJ/INTP/BlĂ„ person. VĂ€nligen hitta en sĂ„dan!â, eller sĂ„ anvĂ€nder man MBTI under intervjuer som nĂ„got att utgĂ„ och diskutera ifrĂ„n. DĂ„ kan det ju faktiskt ge nĂ„gonting.
För vi vet idag att personligheter i sig Àr mycket mer kopplat till arv snarare Àn miljö Àn vi tidigare trott. SÄ man kan inte Àndra vad som helst med en person, och jag har ju sjÀlv mÀrkt att jag hamnar inom vissa intervall pÄ MBTI men framför allt Big Five. Om ett team pÄ ett företag av nÄgon anledning letar efter en viss personlighetstyp för att matcha eller komplettera gruppen tÀnker jag att det inte Àr helt fel för alla inblandade att diskutera resultatet och vad det innebÀr för den enskilda individen.
Det finns hur mÄnga arbetsplatser och kontexter som helst jag inte skulle trivas pÄ mot bakgrund av min personlighet. DÄ sÄllas jag hellre bort.
Som sagt, de flesta, sĂ„klart finns undantag. Tycker mĂ„nga aspekter kring rekrytering Ă€r udda, sĂ„ förstĂ„r att âtestresultatâ inom flera kategorier anvĂ€nds. Ăven försvaret kör vĂ€l med IQ-tester och dylikt vid rekrytering?
Ăven om IQ Ă€r en helt annan typ av genre, men kanske relevant i vissa yrkesroller. Som kanske Ă€ven andra typ av tester kan vara, om det anvĂ€nds pĂ„ ett vettigt sĂ€tt.
Hittade data för befolkningen i stort. ÀndÄ lite intressant hur forumet skiljer sig frÄn befolkningen. Àr befÀlhavare för övrigt
| Personlighetstyp | Andel av befolkningen i stort |
|---|---|
| Beskyddare | 13,8% |
| Konsul | 12,3% |
| Logistiker | 11,6% |
| Ăventyrare | 8,8% |
| Direktör | 8,7% |
| UnderhÄllare | 8,5% |
| Aktivist | 8,1% |
| Virtuos | 5,4% |
| Medlare | 4,4% |
| Entreprenör | 4,3% |