HÀr har ni en befÀlhavare. ![]()
Kul att se data! Lite skillnad mot oss pÄ forumet som du skrev. ![]()
Du, fotbollsgras och jag. ![]()
Jag Àr inte förvÄnad över att du har den personlighetsprofilen, fotbollsgraf kÀnner jag inte till sÄ mycket om.
FrÄgan fÄr ju forumet blir sÄ snedvridet. NÄgon som har nÄgon bra gissning?
Jag tror som sagt det Àr sÄ enkelt att diskussionsforum i största allmÀnhet attraherar en viss typ av personligheter.
SÀrskilt RikaTillsammans som ju handlar om att applicera empirisk evidens för att investera lÄngsiktigt och strukturerat. DÄ kommer ingenjörerna fram ![]()
Aktivist fick jag
Finns lite i boken âinvesterarenâ om mbti, temprament, passande investerings stil o lite mer cool info om nĂ„gon Ă€r intresserad.
Intressant att det tas upp i boken! Tack för info och bilder! ![]()
ISTP-A (Virtuos).
Debattörens tionde tecken!
Jag testade tvÄ gÄnger. Först blev det INFJ. Sen ett halvÄr senare med ett annat av de mest popoluÀra testen blev det ISTP. Kul att se vad folk gÄr pÄ.
Fick resultatet:
Logiker, INTP-T
Föga förvÄnande tyckte jag att ett flertal frÄgor var mycket svÄra att besvara / mÀrkligt formulerade / jippobetonade / ologiska ![]()
Har autism, ADHD och komplex Ängestproblematik.
Tvingade mig att fundera i max 5-6 sekunder pÄ varje frÄga för att inte bli sittande med testet i 6 timmar och missa tvÀttiden, middagen och att gÄ och lÀgga mig.
Har gjort ett snarlikt test men med betydligt fler frÄgor (250 st) för mÄnga Är sedan. Av det testet framgick bl a att jag var extremt analytisk och ganska kreativ, men hade urusla ledaregenskaper och i princip helt saknade organisationsförmÄga.
Noll koll pÄ hur trovÀrdigt det Àr men oavsett kÀndes det vÀldigt trÀffsÀkert för min del.
Arkitekt
Som en INTJ (Arkitekt) Àr du en sÀllsynt kombination av visionÀr och pragmatisk. Ditt analytiska sinne söker stÀndigt att förstÄ vÀrlden omkring dig, drivet av en omÀttlig nyfikenhet och en önskan att förbÀttra system och idéer. Du tar dig an livets utmaningar med ett strategiskt tankesÀtt och flera förberedda planer för olika tÀnkbarheter.
Din sjĂ€lvstĂ€ndiga natur Ă€r ett av dina definierande drag. Du vĂ€rdesĂ€tter din autonomi och föredrar ofta att arbeta ensam â du litar pĂ„ ditt eget omdöme och dina förmĂ„gor mer Ă€n nĂ„got annat. Kombinationen av denna sjĂ€lvstĂ€ndighet och din intellektuella skĂ€rpa gör att du kan tackla komplexa problem med sjĂ€lvsĂ€kerhet och pĂ„hittighet.
Personligthetsdrag
Medan ditt rationella förhÄllningssÀtt till livet Àr till god nytta i mÄnga situationer kan det ibland orsaka utmaningar i dina personliga relationer. Artigheter och kÀnslomÀssiga uttryck kan tyckas förbryllande eller onödiga eftersom du föredrar direkt kommunikation och logiska diskussioner. Denna preferens kan fÄ dig att verka likgiltig eller distanserad Àven nÀr du verkligen bryr dig.
Din strÀvan efter kunskap och förbÀttring Àr outtröttlig. Du har höga krav pÄ dig sjÀlv och andra, och strÀvar alltid efter effektivitet i livets alla omrÄden. Denna jakt efter perfektion kan vara bÄde en styrka och en svaghet som driver dig att uppnÄ stora saker men som ocksÄ kan leda till stress och utbrÀndhet om den inte hanteras pÄ rÀtt sÀtt.
KarriÀrsvÀg
I ditt yrkesliv lever du pÄ intellektuella utmaningar och möjligheten att förverkliga dina innovativa idéer. Du utmÀrker dig i roller som lÄter dig anvÀnda ditt strategiska tÀnkande och dina problemlösningsförmÄgor, och dras ofta till omrÄden som vetenskap, teknik eller affÀrsstrategi. Din förmÄga att se helhetsbilden samtidigt som du uppmÀrksammar avgörande detaljer gör dig till en vÀrdefull tillgÄng i vilken organisation som helst.
Din preferens för att arbeta sjĂ€lvstĂ€ndigt och dina negativa kĂ€nslor kring kontorspolitik kan dock ibland hindra din karriĂ€rutveckling. Att lĂ€ra dig navigera sociala dynamiker och effektivt kommunicera dina idĂ©er till andra Ă€r avgörande för din professionella tillvĂ€xt. Dina unika insikter Ă€r som mest vĂ€rdefulla nĂ€r de kan implementeras â nĂ„got som ofta krĂ€ver samarbete och stöd frĂ„n andra.
Ett sidospĂ„r i en gammal trĂ„d, men intressant att sĂ„ mĂ„nga hĂ€r pĂ„ forumet âĂ€râ INTJ eller INJF.
Det stÀmmer rÀtt vÀl överens med vad jag har sett pÄ andra liknande ekonomiforum och communities av det hÀr slaget.
PÄ populationsnivÄ uppskattas INTJ och INJF bara utgöra ca. 3-4 % av befolkningen, men hÀr Àr de klart överrepresenterade.
Mvh nÄgon som fram tills relativt nyligen alltid hamnat i ENTJ-kategorin men numera blir INTJ. Ett kanske inte sÄ ovanligt skifte, mÄnga tenderar ju att bli lite mindre extroverta med Ären.
Testet visade pÄ vad jag redan visste genom tidigare tester, att jag Àr en ESTJ-T personlighet. Det nya var att förslaget pÄ yrke (Direktör)
. KÀnner mig ganska lÄngt frÄn direktör i min nuvarande roll inom presales för it-mjukvara för en nischad branch (stordator/mainframe)
Har tidigare fÄtt ENTJ (Anförare) nÀr jag gjort MB-tester, men senaste gÄngen blev det ENTP (Debattör), vilket passar bÀttre. Jag brukar köra testet med nÄgra Ärs mellanrum för att se tillbaka pÄ, för att se hur mycket min arbetsroll faktiskt pÄverkar mitt sÀtt att resonera runt saker och ting.
Nu Àr jag oerhört sen in i denna trÄden men om du ligger vÀldigt nÀra mellan S och N, eller J och P sÄ kan du kolla upp de kognitiva funktionerna för de olika personlighetstyperna. Alla personlighetstyperna har olika kognitiva funktioner. S som i Sensing eller T som i Thinking kan vara introvert eller extrovert. Feeling och iNtuition likasÄ.
NÀr jag gick pÄ gymnasiet, kanske Är 2006, fick jag ENFJ och nu 2025 fÄr jag ENFP. Studier krÀver att vi planerar, organiserar och strukturerar sÄ svarade sÀkert mer Ät J hÄllet eftersom livssituationen just dÄ krÀvde mer av det.
I.a.f de kognitiva funktionerna för ENFJ Àr:
Dominant: Extroverted feeling (Fe)
Auxiliary: Introverted intuition (Ni)
Tertiary: Extroverted sensing (Se)
Inferior: Introverted thinking (Ti)
Och för ENFP:
Dominant: Extroverted intuition (Ne)
Auxiliary: Introverted feeling (Fi)
Tertiary: Extroverted thinking (Te)
Inferior: Introverted sensing (Si)
För mig Àr det tydligt att mina funktioner Àr Ne och Fi, snarare Àn Fe och Ni. SÄ om du ibland fÄr exemelvis INTJ och andra gÄnger INTP sÄ kolla upp de kognitiva funktionerna för de tvÄ olika typerna och se vad som stÀmmer för just dig!
Jag överlĂ€mnar Ă„t google, AI eller YT att förklara skillnaderna mellan introverta och extroverta funktioner. Bifogar en âkartaâ över alla personligherstypernas funktionsstack:
Hej,
Om du vill bli sÀker pÄ om du Àr ENTJ eller ENTP sÄ rekommemderar jag att se över de kognitiva funktionerna för de bÄda personligheterna, de anvÀnder motsatta funktioner.
ENTJ anvÀnder mest Extroverted Thinking (Te) och Introverted intuition (Ni) medan ENTP frÀmst anvÀnder Extroverted intuition (Ne) och Introverted thinking (Ti). Du hittar lÀtt info om de olika kognitiva funktionerna via google, AI eller YT.
HÀlsningar en MBTI nördig ENFP.