Mellanriskhinken och utebliven avkastning

Håller på att påbörja nästa hink vilket enligt Jans strategi ska vara mellanriskhinken. 100.000 i buffert är nämligen snart uppnått.

Enligt mellanriskhinkens princip kan den vara i storleken 500 000 kr i mitt fall (100.000 x 5 år). Detta kommer ta en hel del tid att spara undan till om man sätter av 10% av vår nettoinkomst, flera år faktiskt. Nu har jag inte räknat in avkastningen i detta, men det blir ändå några år.

Eftersom mellanriskhinken är på kortare sikt än passivhinken, går man då inte miste om potentiell avkastning om man inte börjar med passivhinken istället? Nyckeln till hög avkastning är ju tiden dvs att börja spara tidigt och det känns som att man kanske slösar bort dyrbar tid på en mellanriskhink om man ändå har för ambition att spara långsiktigt, te.x. till pensionen i passivhinken. Hur tänker du här?

Hej!

Jag håller med dig. Om det är långsiktigt sparande bör det vara en hög aktieexponering, som i passiva hinken.

Ja precis. Tumregeln i ett sparande brukar ju vara att desto längre sikt desto viktigare att man börjar i god tid. Att då ”slösa” kapital (och tid) på en mer kortsiktig hink är något jag inte riktigt förstår. Får se vad Jan svarar om han läser.

Hej Henrik!

I teorin av “Fyra-Hinkar-Strategin” så ska du göra som du skriver, att först fylla bufferten, sedan mellanrisk och till sist lägga allt i passiva.
Du behöver såklart inte följa denna teorin, gör det du känner dig bekväm med!

Jag kör på att fylla alla hinkar samtidigt, 50% av mitt sparande går till passiva, sedan 25% i buffert och 25% i mellanrisk. När bufferten är fylld går dom 25% till mellanrisk och sedan allt till passiva när mellanrisken är full.
Med den fördelningen så påbörjas ränta-på-ränta effekten i passiva direkt, detta är då bra då tid är nyckeln till avkastning!