Mellanriskhinken på Opti

Hej om man ska ha en mellanriskfördelning/hink på Opti, är det Nivå 7 dvs hög (57% aktier) som gäller?

Är det värt betala 0,80% i avg för mellenrisk hink med 50-60% aktie index ? Alltså en blandfond :thinking::person_tipping_hand: ?
Om du gör det själv global index + sparkonto kostar det ca. 0,25% i avg. Avanza Auto kostar 0,35% och Lysa något liknande. :+1: . Nordnet One kostar också 0,35% i avg .

2 gillningar

Ja, Nivå 7 är ett rimligt val.

Om jag hade valt Opti och skulle ha mellanriskportfölj så hade jag valt Opti 6 tror jag. Ca 45% aktier och 45% räntor. Eftersom steget mellan portfölj 7 och portfölj 9 (mer högrisk passiv hink) inte är så stort tänker jag.

@Jakke nu är vi här igen… Opti7 har 10% råvaror, det är inte alls samma sak som det du sätter ihop ovan.

2 gillningar

Det stämmer att 10% extra råvaror kan knappast vara värd 0,50% extra i avg :partying_face::partying_face:. Den förväntade överavkastning kan knappast vara värt och lönsamt betala så dyrt . Inte om man är realist . Sedan om man är optimist och så rik att man har råd med det då är det helt annat i så fall. Pensionsmyndigheten rek 0,20% i max avg sedan kan de vara dumma och kanske vet inte vad de pratar om ? Dyr avg kostar pengar det är vad vi vet idag. Avkastning vet vi då . Du vet att en vanlig arbetare måste vara ekonomisk och undvika extra dyra onödiga avg. :joy::joy::nerd_face: . Man ska aldrig överförsäkra sig då man måste tänka på total kostnad och vad man får för det lilla extra :joy: . Lite hit och dit. Själv är jag nöjd med ganska bra riskspridning för så lite avg som möjligt. Sedan kan något vara lite bättre men om det kostar mycket mer då avstår jag det ,kvittar vad det gäller , men respekterar folk som inte bryr sig om priset och mellan skillnaden :person_tipping_hand:

Jag använder Opti6 som mellanriskhink.