Vad anser ni generellt om Opti? Har i dagsläget 3 portföljer där, Opti 100, Opti 9 och Opti 6. Sparar inget mer i 6 utan har en fördelning mellan de andra 2 på 60/40 fördelat på 25 t/månaden. Är det en bra strategi?
Är inte jättebekant med Opti, men jag har för mig att de tar ut en avgift på 0,7 % och har råvaror som en del av sin portfölj. Inte min strand, som man säger i Brasilien.
Stämmer med råvaror, dock inte i 100 portföljen då det bara är aktier, samt mindre i 9 med än exempelvis 6
Vill du berätta mer om målet med sparandet?
Ganska stor skillnad på om du ska ha alla pengarna till en kontantinsats nästa år eller om du sparar till pensionen om 30 år ![]()
Jag har själv inte Opti, men gillar ändå deras portföljer pga den stora diversifieringen. Dock faller den fördelen med Opti 100 eftersom man där ändå bara har aktiefonder.
Då hade jag hellre satsat på Lysa eller en egen fondportfölj på valfri bank. I stället för Opti100 alltså.
Har ca 590 t som jag bara låter ”ligga” i Opti 6 för ev insats till en ny fastighet elr ngt annat. Resten är för framtiden, pensionen så tänker de får växa där i 12-15 år.
Ja det känns som att du ligger ganska rätt i risk.
Möjligen kan man tänka att Opti 6 är ganska hög risk om du behöver pengarna i närtid, men om du är bekväm med att kunna ta en 30% nedgång så… ![]()
Sant, inte tänkt så men kanske smartast att ändra den risken:+1:en 3 känns mer ”säker” kanske ![]()