Använda opti istället för rikatillsammansportföljen (allvädersportföljen)

Jag har idag cirka halva min portfölj investerat enligt principen 25% guld, 25% korta räntor 25% långa räntor (20+ år statliga) 25% globala aktier

Jag funderar om någon av Optis portföljer kan vara en bra ersättare till detta, i så fall vilka? Vart kan man hitta back-tracking på opti portfölj på låt säga 50 års sikt och se hur volatilitet för denna skiljer sig mot allväders portföljen?

Tänker att om kostnaden inte är för stor via opti, kanske det är värt å låta dem göra detta åt mig istället för obalansera

I Opti-portföljerna med lägre risk står råvaror för 8 procent av portföljen och den exponeringen innehåller en korg råvaror och inte bara guld. Så jag tror inte du kommer få samma egenskaper i Opti.

Det får att se historisk avkastning här på Opti-portföljerna.

Beror inte det på vilket opti 1,2,3,4 du väljer? Varierar inte andel råvaror etc. per vald portfölj?

1 gillning

Har för mig att portfölj 1-3 har 5% råvaror, portfölj 4-6 har 8% råvaror och portfölj 7-9 har 10% råvaror.

Här fanns mer den datan jag leta efter, med detaljer kring sharpekvots etc. per tillgångsslag

jag skulle vilja plotta ut allvädersportföljen i denna graf och jämföra hur den står sig, någon som gjort detta? @janbolmeson kanske?