Vi pratar nog lite om olika saker och som jag skrev i förra inlägget ovan så var min bild (kanske felaktig) att räntorna under/efter WW2 inte var lika låga som idag.
Den data du pekar på är Fed Funds rate som är Feds ränta till bankerna på extremt korta placeringar, typ över natten när banker placerar överblivet kapital hos Fed.
Det jag tänkte på var mer hur US 10 year treasury yield räntan eftersom det är mer den som påverkar/påverkas av börsen och ekonomin, tex kommersiella räntor för företag och privatpersoner.
Se länken nedan med 200 års historia.
10 åringen bottnade ut runt 2% under WW2 perioden och gick sedan upp i cirka 40 år till 1981.
Sedan dess har den gått ner i cirka 40 år (and counting). För någon månad sedan var den nere på 0.5% cirka och har i nuläget gått upp till 1.5-1.6%.
Problemet vi har är att ingen vet om den fortsätter upp (dvs. 40 års cykel följs, den cykel som många pratar om) eller om den går ner igen.
Tittar man på 200 års grafen tycker jag det är rätt svårt att se ett vettigt mönster - visst kan man säga att det känns mer rimligt att räntan ska gå upp än att den ska gå ner. Men samtidigt är detta så långa cykler att om man tar fel position så kan man få vänta vääääääääldigt länge tills man kan få rätt Så jag tror det rimligaste är att se till att man har en balans i sin ekonomi m.h.t. både räntor och aktieandel.