Jag tror att detta är artikeln jag hämtade diagrammet ifrån.
“Traditionellt har stater löst sin skuldsituation genom ”financial repression” dvs lägre räntor än inflation. Drabbar såklart sparare men urholkar skulderna rätt effektivt.”
Då kanske man ska köpa sig en bostad trots ATH pris mest bara för att hedga sig? Hur tänker du kring bostadsmarknaden. Köpesbostad är billigare än hyres och fungerar som en hedge.
“Ja jag kör en RT portfölj trots långränte delen. Bär mig emot men den är byggd för att hantera olika miljöer så då ska jag ju inte tafsa på den för att jag tror att en viss del ska gå dåligt. Så den för köra.”
Den är klurig håller jag med om. Om genomsnittsdurationen på den långa räntedelen är 20 år och långräntorna ökar med 4% så har portföljen tappat -20% men i ett sådant scenario har vi nog även en aktiekurskrasch då hög riskfri ränta känns säkrare än höga aktiekurser med låg eller ingen utdelning.
Korta räntorna har man förmodligen på ett sparkonto som inte kompenserar väl med marknadsrörelserna och guldet är en gambling asset. Man vet aldrig hur det beter sig eller om crypto plockar marknadsandelarna i framgent. Därför har jag väl mer eller mindre övergett RT portföljen och börjat snegla på en mod-variant av golden butterfly med lite crypto.