Det obehagligaste är att mannen hade lång erfarenhet av it säkerhet och ändå gick han på bluffen om miljonarver i Sydafrika,
Jag tänker själv att jag kommer aldrig bli bedragen. Men efter att ha lyssnat på första avsnittet börjar jag tveka ifall på att jag också kan bli bedragen, ifall man själv upplever någon form av livskris,
Edit: Efter har lyssnat på alla tre avsnitten blev jag ganska ställd, hur anhöriga till Magnus Gruvén verkligen försökte övertyga att det var ett bedrägeri, men litade mer på bedragarna än på sina närmaste och hur han försökte dölja sina handlingar för att få tag på arvet och hur tragiskt det blev i slutet för Magnus Gurvén.
Jag tror tvärtom, skulle jag verkligen vinna på låt oss säga lotto eller faktiskt ärva av en avlägsen släkting (Har släktingar utanför Sverige) så skulle jag inte tro på det och förmodligen inte ens skriva under riktiga papper eller träffa en riktig advokat…
Tänk den stackars rika Nigerianen som faktiskt är genuin och vill ge bort sina pengar till sin otacksamma släkting och får mottaga okvädningsord och telefonen påslängd i örat
Det som intresserar mig mest är nog att han försökte “scambaita” bedragarna till en början men sedan, av någon outgrundlig anledning, började tro på hela historien. Varför?
Har inte lyssnat på avsnittet än men farsan höll på att stryka med på något liknande. Han hade fått mail från ”en bankchef” angående ett arv i Canada. Hade svarat och fått svar på kanske 3-4 mail. Han trodde att han skulle bli miljonär och skämdes och blev ganska ledsen när vi (vuxna) barn förklarade orimligheten i det. Vet i efterhand inte riktigt varför han trodde på det…
Rolig historia nu men jobbigt för alla inblandade där och då. Kunde gått illa!
Samma här för jag skulle aldrig lägga en enda krona på spel. Inser att det här med att bli bedragen på det här sättet är lite som att spela och bli totalt spelberoende. Det är spänning, små kickar och hela tiden känna att man har den där stora vinsten inom räckhåll. Ju mer man håller på och ju mer man tid och pengar man investerat i det desto mer insyltad blir man. Det går inte att backa när man tagit sig långt och offrat så mycket. Man måste hela enkelt tro på det för annars faller allt. Otroligt tragiskt.
Det verkar att ju längre tid det gick, desto mer blev han emotionellt och ekonomiskt investerad i att det måste vara sant och därmed mindre beredd att ta in hur osannolikt allting var.
Sedan var han nog en man med relativt hög IQ som saknade andra viktiga egenskaper som gör att många andra aldrig skulle falla för något sådant här.
Jag tror snarare att folk blir virriga med åren och att det är svårt för ”samhället” att upptäcka. Det krävs mycket för att man ska bli omyndighetsförklarad i Sverige vilket många bör bli.
Lyssnat på alla 3 delar i sträck och det är helt galet från början till slut men kunde inte sluta lyssna!
Jag hoppas att jag aldrig råkar ut för något sådant som Magnus. Att det liksom bara går av farten och sen är man insyltad i något man inte förstår.
Med AI och dagens teknik blir det ju svårare och svårare att veta vad som är bedrägeri och inte.
Att jag ska vara lika alert och kunnig som nu om det tekniska om 40år när jag är gammal tror jag ju inte på då världen förmodligen ser mycket annorlunda ut.