Min portfölj - har bytt gamla fonder mot nya

Jag fick en del tips i en annan tråd här på forumet igår gällande mina gamla fonder som jag vid den tidpunkten inte själv var med och valde ut. Tog tjuren vid hornen idag och bytte ut två av mina fonder (en blandfond och en dyr SEB europafond) till SPP Aktiefond global.

Näst på listan står att få en billigare avgift på min svenska småbolagsfond (robur småbolag sverige) som i nuläget har avgift på 1,25%. Har hittat en som ligger på 0,4, AMF Aktiefond småbolag, som har presterat i princip likvärdigt under en 5-års period. Den finns dock inte hos Swedbank så det blir nog till att slå ihop mitt innehav från småbolagsfonden till globalfonden istället och starta på ny kula hos Avanza som har AFM aktiefond småbolag.

Detta kommer resultera i att jag har:

Swedbank

SPP aktiefond global
Spiltan Aktiefond investmentbolag

Avanza

AMF aktiefond småbolag

Saknar jag någon fond i min grundportfölj?

Bör jag lägga till t.ex investmentbolag, Europa (bytte ju bort min europafond pga dyr) och Asien? Jag vet att jag får en del Asien i SPP aktiefond global redan, men det kanske inte är tillräckligt.

Utöver detta ska jag erkänna att jag har två lite dyrare fonder som fokuserar på ny teknik och hållbar energi, men detta kanske jag kan hålla “utanför” grundportföljen och ha som lite lekhink. Där har jag inga stora summor.

Är jag ute och cyklar här eller kan detta vara en vettig grej. Jag har försökt att skapa mig en egen uppfattning och vill helst skapa min egen portföljd eftersom jag redan har så mycket i Swedbank och inte orkar flytta över precis allt till Avanza. Har försökt ta fasta på att man ska ha basen i en globalfond och dessutom viss del med fokus på sverigefonder.

Detta sparande är långsiktigt. (kommer skippa räntefonder just nu)

Och på tal om sverigefonder - tar Spiltan aktiefond investmentbolag och AMF aktiefond småbolag ut varandra? Verkar ändå inte som att de helt fokuserar på samma grejer, men jag är alldeles för ny på detta för att vara säker.

Blev många frågor här, men hoppas det går att förstå =)

Tycker du ska titta på detta avsnittet med olika modellportföljer för olika risk/sparhorisont, fonder att välja och fördelning för dem.

Du har bra koll på vad du vill ha men verkar sakna en del innehav för att göra en bra balanserad portfölj och jag är osäker varför du vill dela upp det mellan Swedbank och Avanza. Själv hade jag flyttat det till Avanza som har fler och billigare fonder.

Lycka till! :slight_smile:

1 gillning