Min portfölj slår index (show off)

Ibland blir jag glad när min portfölj går om index och jag får känslan att “Hurra - min portfölj slår index!”. Nu fick jag för mig att detta måste ju även bevisas.

Här kommer mitt bevis jämfört med de “index” jag normalt jobbar emot. Man måste ta vara på livets glädjeämnen, när de behagar visa sig.

Min portfölj består av 70% aktier och 30% indexfonder.

För att kvala in som “Hurra - min portfölj slår index!” så behöver din portfölj ligga över index under en månad och perioden skall vara minst ett år, gärna längre.

Dela gärna med dig av dina glädjeportföljer som lyckas slå index. Jag ser fram emot mycket glädje.

12 gillningar

Globalindex och hävstång. Går börsen upp är det lekande lätt.
Har nu skalat av till 50% kassa. Tror på dipp

12 gillningar

Inte för att vara dryg, men det där är ju ungefär en blinkning på börsen. :sweat_smile:

17 gillningar

respekt om det är 10 år eller 15 år+ som man konsekvent slagit index.

6 gillningar

Till vilken nytta ska man räkna så kort tid?

4 gillningar

För att cherrypickandet visade sig funka just precis under den perioden för trådskaparen

5 gillningar

Jag är bara glad om alla portföljer sammantaget slagit index de senaste tio åren.

3 gillningar

Jag tror de flesta jämför sig mot MSCI World, dvs index för utvecklade marknader med fonder som Länsförsäkringar Global Index, DNB Global Indeks eller Avanza Global. Så det kanske är ett bättre jämförelsemått.

Grattis!

Hehe sedan kan vissa indexinvesterare bli lite surmulna när aktiva investerare slår index, det ska ju i teorin inte vara möjligt.

Men humlan flyger ändå :slight_smile:

5 gillningar

Kan du hitta nåt inlägg från nån som påstår detta?

Då menar jag alltså någon som påstår att det inte går att slå index. Inte nån som påstår att det inte går att göra med skicklighet.

Jämför att det är lätt att vinna pengar på lotteri, men det går inte att vinna p.g.a. skicklighet eller statistiskt.

5 gillningar

Min portfölj har slagit index sedan jag började investera för 5 år sedan.

Det är ingen lekhink utan jag gick “all in” med allt jag någonsin tjänat och sparat. Tack vare att jag slagit index blev jag teoretiskt FIRE i övre 30-årsåldern.

Min strategi har gått ut på att köpa stora världsledande bolag som Microsoft, LVMH, Allianz, AXA, JPMorgan Chase mfl, samt filtrerat efter en del urvalskriterier.

5 gillningar

Att välja en aktie kanske är mer som att spela på fotboll eller hästar?

En del av mig tror att det går att följa ett bolag noga och kunna förutse framtiden lite grann, en annan del i mig tvekar.

Stonks only goes up, even when they goes down

6 gillningar

Ser ut som din portfölj tog pandemin och Rysslands invasion av Ukraina med en axelryckning. Haha måste känts skönt, jag och många andra hade några nervösa dagar där :slight_smile:

2 gillningar

Kan förklaras delvis av att jag köpte stora världedande försvarsindustribolag två år innan kriget bröt ut, som del av aktieportföljen. :sunglasses:

De brukar tyvärr sorteras bort av fonder som är ESG.

Ser jag fel, men som jag ser det så var du i stort sett oinvesterad innan corona dippen, så hela skillnaden mellan din portfölj och globalindex förklaras av att du gick in när marknaden tankat runt 25%. Med andra ord, hur ser graferna ut från 1/4 2020?

Du ser fel, om du tittar noga.

Den stora skillnaden mot globalindex börjar uppstå två år senare under 2022 i grafen :wink:

1 gillning

Kan du visa grafen från 2020-04-01 för jag förstår inte då. Sedan 1/4 2020 har Avanza global gjort 130%, och din kurva ser ut att börja röra sig först vid tankningen.

Jaha!
TS skriver ingenstans att han slår index långsiktigt eller att man måste göra det för att posta här. Han vill bara fira när den gör det, om så bara en månad och tycker andra kan göra detsamma.

Direkt blir hela tråden full av inlägg av typen. Det är bara tur. Det är för kort tid. Det beror på omständigheterna just nu…

Det är fullt möjligt att det är så. Eller inte. Det kan bara framtiden utvisa. Oavsett borde det va ok att va glad för det lilla och fira de små segrarna utan att den stora trådödardiskussionen måste dras igång på fullvarv.

20 gillningar

Jag förstår inte poängen med att välja ett visst godtyckligt datum som du valt ut?

Grafen börjar från 1 januari 2020 för att just inte vara godtycklig.

Jag tog fram strategin och aktie-casen under 2018-2019 och började investera smått runt slutet av 2019.

Under cirka hösten 2020 var jag fullinvesterad men har sedan dess också gjort några aktiva val i portföljen under hela perioden.

Så det är inte vid ett enstaka specifikt datum som 1/4 2020 jag gick all in.

Men självklart försökte jag tajma marknaden och hade bråttom att slutgenomföra strategin under 2020.

1 gillning