Ibland blir jag glad när min portfölj går om index och jag får känslan att “Hurra - min portfölj slår index!”. Nu fick jag för mig att detta måste ju även bevisas.
Här kommer mitt bevis jämfört med de “index” jag normalt jobbar emot. Man måste ta vara på livets glädjeämnen, när de behagar visa sig.
Min portfölj består av 70% aktier och 30% indexfonder.
För att kvala in som “Hurra - min portfölj slår index!” så behöver din portfölj ligga över index under en månad och perioden skall vara minst ett år, gärna längre.
Dela gärna med dig av dina glädjeportföljer som lyckas slå index. Jag ser fram emot mycket glädje.
Jag tror de flesta jämför sig mot MSCI World, dvs index för utvecklade marknader med fonder som Länsförsäkringar Global Index, DNB Global Indeks eller Avanza Global. Så det kanske är ett bättre jämförelsemått.
Min portfölj har slagit index sedan jag började investera för 5 år sedan.
Det är ingen lekhink utan jag gick “all in” med allt jag någonsin tjänat och sparat. Tack vare att jag slagit index blev jag teoretiskt FIRE i övre 30-årsåldern.
Min strategi har gått ut på att köpa stora världsledande bolag som Microsoft, LVMH, Allianz, AXA, JPMorgan Chase mfl, samt filtrerat efter en del urvalskriterier.
Ser ut som din portfölj tog pandemin och Rysslands invasion av Ukraina med en axelryckning. Haha måste känts skönt, jag och många andra hade några nervösa dagar där
Ser jag fel, men som jag ser det så var du i stort sett oinvesterad innan corona dippen, så hela skillnaden mellan din portfölj och globalindex förklaras av att du gick in när marknaden tankat runt 25%. Med andra ord, hur ser graferna ut från 1/4 2020?
Kan du visa grafen från 2020-04-01 för jag förstår inte då. Sedan 1/4 2020 har Avanza global gjort 130%, och din kurva ser ut att börja röra sig först vid tankningen.
Jaha!
TS skriver ingenstans att han slår index långsiktigt eller att man måste göra det för att posta här. Han vill bara fira när den gör det, om så bara en månad och tycker andra kan göra detsamma.
Direkt blir hela tråden full av inlägg av typen. Det är bara tur. Det är för kort tid. Det beror på omständigheterna just nu…
Det är fullt möjligt att det är så. Eller inte. Det kan bara framtiden utvisa. Oavsett borde det va ok att va glad för det lilla och fira de små segrarna utan att den stora trådödardiskussionen måste dras igång på fullvarv.