Hej!
Jag blev inspirerad när Jan matematiskt föklarade hur en förlust kräver en ännu större vinst för att återgå till sitt ursprungliga värde. Matematiken hjälper mig att enkelt visualisera någonting som egentligen är väldigt svårt att förstå. En slutsats som jag drar är att onödiga svägningar i portföljen är dåligt, eftersom svägningarna motverkar en ökad avkastning.
Nu ser jag ett samband mellan denna matematiska effekt och hur modellportföljerna är utformade. Modellportföljerna innehåller flera tillgångslag som reagerar olika på marknadens naturliga svägningar. De olika tillgångslagen har alltså en buffrande effekt som minskar den totala svägningen i portföljen.
Jag vill förklara hur jag mernar med ett tankeexperiment: Föreställ dig att du har 10 aktier i olika brancher. Alla aktier har SAMMA förväntade avkastning och SAMMA risk. Genom att äga alla 10 aktierna så behåller du den förväntade avkastningen men du minskar risken avsevärt i din portfölj. Anledningen till att risken minskar är just att du differensierar bort onödiga svägningar i din portfölj. Genom en indexfond så får du inte bara 10 aktier utan du får hela marknaden, lägg sedan till andra tillgångslag som räntefonder och guld.
Tidigare så har jag mest sätt de psykologiska fördelarna med räntefonder och andra defensiva tillgångar. Min portfölj klarar sig bättre än genomsnittet när börsen går ner, vilket får mig att känna mig som en vinnare. Jag “freakar inte ut” utan jag får tvärtom självförtroende till att ombalansera och ta risker på börsen.
Nu tror jag mig även förstå lite matematik kring varför indexfonder rationellt är en bra idé. Jag är intresserad av matematik och jag vill lära mig mer. Jag tror mig se ett matematiskt mönster och jag är exalterad. Är jag rätt ute eller behöver jag komma ner på jorden igen?