Min portfölj slår index (show off)

Gläds med dig!

Har du nåt svar på min fråga?

Om du i början av karriären investerat i något som gått bättre än index, säg hoppat upp 100% för att sen sälja av och lägga pengarna i index, så har du väl egentligen slagit index framöver också, eftersom du började med ett jättehopp som sen följer index? Eller tänker jag fel?

2 gillningar

Därför att hela skillnaden ser ut att kunna förklaras av bra inträdesdatum. Det är ju trevligt om man lyckats med tidpunkten att gå in med sitt kapital vid rätt tidpunkt och det är ju bara att gratulera, men samtidigt så blir det svårt att uttala sig om huruvida man har någon egentlig överavkastning på investerat kapital om man inte tillåter sig göra en analys där man t.ex plockar ut alla möjliga, säg, tvåårsperioder, och tittar på fördelningen på avkastning över dessa och jämför med sin benchmark. Din bild säger ju t.ex att du underpresterat Avanza global på 1 mån, 3 mån, i år, och på 3 år, och min (kanske felaktiga) okulära besiktning säger mig att samma gäller för alla tidsperioder upp till 4 år och 6 månader.

1 gillning

Det är riskjusterat det inte går att slå index. Enklaste metoden är att bara ta högre risk.

4 gillningar

För mig spelar långsiktig överavkastning mest roll.

5 år som i min graf är mer relevant än 3 år eller 1 år, eller 3 månader.

Tack för dina kloka synpunkter i varje fall !

När jag tittar på mina enskilda pappers utveckling och bidrag till portföljen, så verkar överkastningen kvalitativt förklaras mer av att jag hade mycket i globala försäkringsbolag före inflationen och räntehöjningarna och i globala förvarsindustribolag före kriget.

1 gillning

Precis så.

Jag vill bara vara glad över en av mina portföljer, även om det är för en kort stund. Nästa månad kan det se helt annorlunda ut.

Forumet har så många trådar där man kan diskutera rimligheten i att slå index och vad som krävs för det och vilka typer av portföljer som är bäst, men där tänkte jag inte bidra i denna tråden.

I övrigt så får jag medge att mina portföljer sällan sprider mig glädje, men det kan vi ta i en annan tråd, en “depp-tråd”.

Så, detta är bara en “mesig” “show off” glädjetråd :slight_smile:

“Hurra - under (minst) senaste året har (en av mina) portföljer legat över index (minst) senaste månaden!”

4 gillningar

3 gillningar

Min såkallade VQM-portfölj. Startad 2019-02-25, bygger på systematiska, kvantitativa system & faktorer (värde, kvalitet & momentum) bland svenska bolag. Slagit börsen 2019, 2020, 2021, 2022. Förlorade mot index 2023 (såklart första året jag startade min Patreon där det gick att följa, aldrig kan man ha tur i tajmingen :upside_down_face:), och ser ut att slå jämförelseindex (OMXSGI) 2024.

Från 25e februari 2019 till 6e Januari 2024 har strategin (inklusive återutdelningar samt att man följer reglerna för ombalansering & viktning) avkastat totalt 190%. I jämförelse har OMXSGI (inkl utdelningar) levererat 76% under samma period.

De ägda bolagen har i snitt avkastat 33% per år under perioden, med en median på 20% per år under perioden. Sämsta innehavet innebar en förlust på -71%. Bästa innehavet innebar en avkastning på 267%.

2019: 49,36% vs OMXSGI: 34,4%
2020: 47,86% vs OMXSGI: 12,44%
2021: 56,57% vs OMXSGI: 38,19%
2022: -13.37% vs OMXSGI: -22,19%
2023: 2,85% vs OMXSGI: 16,85%
2024-01-01 - 2024-11-01: 21,10% vs OMXSGI: 10,69%

15 gillningar

Snygg utveckling.

Jag har också slagit index under alla år i den där tidsperioden förutom just år 2023. Låg under med en halv procentenhet så inte så långt ifrån.

4 gillningar

2023 var ett år det var otroligt svårt att slå börsen!

Det var storbolagens år, typ inget funkade utom index i princip.
Henning Hammar som driver börslabbet hade samma problem det året :slight_smile:

Snyggt jobbat! :smiley:

1 gillning

Självklart ska man vara med här… :rofl::see_no_evil:

eller denna

Inte så svårt om man har flera portföljer. :wink:

5 gillningar

Vad hände här? :thinking: Men snyggt jobbat :smiley:

1 gillning

Problemet är ju att graferna säger ju ingenting om kapitalviktning… :slight_smile: Tror det där var ett par lyckade börsintroduktioner.

Huvudportföljen (läs: tjänstepension) är jag inte alls lika styv med:

Det ser ju jättebra ut, ända tills man jämför:

Vete fan vad jag har hållt på med. :see_no_evil: Eller jo, jag vet… För att citera @RicardNylund:

Kört med handbromsen i…

6 gillningar

1 gillning

Det här borde väl räknas? Två år sedan 2014 jag ej slagit index.

3 gillningar

Du kan väl jämföra med GI. PI är ju lite väl ändå.

Min lekportfölj slår också index:

Men det är bara tur pga en ~40-dubblad post av ett NVIDIA köp i 2019 som har kommit att kraftigt dominera hela portföljen.

Huvudportföljen kan jag dock efter ca 5 år konstatera att den laggar något efter global index:

Det som orsakar underpresterationen i denna perioden är posterna i
Global småbolagfond ~10%
global småbolags value-ETF ~10%
Tillväxtmarknadsfond ~10%
Men det hoppas man ju på lång sikt ska löna sig… :pray:

3 gillningar

Vunnit över omxs gi 19-22. 23 fick jag däremot storstryk. Liten men vacklande ledning hittills i år.

3 gillningar

Rikatillsammans har i många avsnitt talat om att på 5-10 års sikt är det extremt få som lyckas slå index så då är det de mediokra med indexfonder som är vinnare.

Jag försöker personligen avkasta som index men med lägre volatilitet, för jag orkar inte med drawdowns när man tar överdriven risk.

Min sharpkvot för senaste året ligger på över 2,6 och för 3 år straxt under 1.

2 gillningar