Tycker det är off topic här. Starta en ny tråd med din fråga om du vill!
Det är nog sant, OMXSGI har 289% under samma period. Fortfarande bara 2 år jag missat dock.
Jag har inte slagit index sen jag började investera för några år sen, men det rullar på rätt bra ändå när snöbollen väl fått fart.
Förr körde jag bankkonto och storbankens fonder så det ”indexet” har jag slagit !
Kör med denna istället.
11 år. Kan tacka länsförsäkringar fastighetsfond och att jag lyckades ta ut i tid. Men den har ändå ökat från 19 förra året.
Global osv har jag i annat. Den är bara de med högre risk
Det var ju ett direkt ifrågasättande av ditt påstående i tråden.
Antingen backar du upp ditt påstående om vad andra säger eller så är ditt påstående också OT:
Vem säger att det är det minsta omöjligt i teorin?
Ojdå, maxat. Den där kurvan kräver nästan en förklaring!
Tydlig Bitcoin eller $MSTR kurva.
Det enda som är relevant är om man slår index över tid. Investerar man med så hög risk att man slår index med råge har man också goda chanser att snabbt bli av med delar av det kapitalet.
Jag har också slagit index ganska rejält senaste 7-8 åren men jag tänker inte inbilla mig att det är för jag är skicklig. Har främst indexfonder och ett fåtal aktier som gått helt ok.
Också sluta posta bilder på lekhinkar och experimentkonton.
”Alla konton” sammanlagt är det som gäller här annars saknar det trovärdighet
![]()
Precis. Sen är det skillnad på om någon har 10k och 10 gångrar det eller om man hade 10 miljoner och 10 gångrar. De flesta hade aldrig vågat lägga 10 miljoner i den hink de la 10k.
Hårda kriterier för att posta här. Sammanfattar jag det rätt nu?
- Visa upp alla konton
- Om man trots allt visar upp ett enskilt konto, bevisa att det innehåller åtminstone 80 % av det totala sparandet
- Visa upp minst 10 års historik annars räknas det inte.
Först nu får man godkänt. …fast egentligen borde man inkludera finanskrisen med så att man kan visa upp att man även slår index i en björnmarknad. Alltså krävs 20 års historik för att vara på den säkra sidan. ![]()
Nja, även om jag själv postade ‘alla konton’ så får man ha respekt för att folk kan ha annat på Avanza. Ett sparkonto med en buffert eller insats till boende kommer dra ned utvecklingen.
Mitt påstående är OT jag pudlar.
Precis min tanke. Jag skulle till och med hävda att trådtitelns anda inte direkt bär mycket spår av jante. Men det vore sannerligen kul att höra kort historik bakom vissa av dessa grafer!
Leve FlexFredag
Ja, här försöker vi följa Jantelagen till punkt och pricka.
Jantelagen går ut på att du inte ska tro att du är något. Du ska inte tro att du är bättre, viktigare, kan mer, är klokare, eller har några andra fördelar som gör dig förmer än andra människor. Du ska inte tro att du duger. Den handlar om att du inte ska tro att du kan lära andra något, eller att andra bryr sig om dig. Och du ska inte skratta åt andra.
Vi inbillar oss inte att “vi kan aktier” bara för att en graf visar att vi lyckats slå ett visst index. Med statistik kan man visa vad man vill.
Men vi tillåter oss att känna en barnslig förtjusning över när/om det händer att vi ligger över index.
Det är dessutom intressant att höra vilken taktik de portföljar har haft som lyckats, även om det bara är slumpen av ett lyckat aktieval eller en osedvanligt hög risknivå eller högt kunnande och aktivt arbete.
För min egen portfölj som jag bidrog med så innehåller den en väsentlig del av mitt sparande, därav glädjen när jag för första gången lyckas kliva över indexen. Dock har portföljen en relativt hög risknivå och det är en handfull aktier (med hög risk) som gör att jag lyckats. Min långsiktiga ambition är att öka andelen passiva index-fonder och minska andelen riskfyllda aktier så att portföljen inte krashlandar stenhårt vid nästa kris. Egentligen är det mer mitt fokus, att riskbalansera, än att slå index. Jag är glad om jag följer index någorlunda.
Stort tack till alla som bidragit så här långt ![]()