Posta kan man väl göra bäst man vill. Det enda jag försökte få sagt är att det knappast är något att skryta om att man slagit index senaste veckan/månaden/året i något slags syfte att motbevisa devisen “ingen slår index (över tid)”.
Därtill blir det ännu mer meningslöst om man läst får välja mellan olika konton och plocka det som är bäst. Tar jag min krypto har jag väl slagit index med 4000% eller något. Men har jag 4000% mer pengar nu? Nix. Men i sktytsyfte kan jag ju posta bara den grafen tänker jag.
Nu tror jag inte det här var syftet med tråden. Så tolkar åtminstone inte jag den men… ponera att en skribent trots allt tolkar tråden så, hur uppfyller man kraven för att tillfredsställa skepsisen på forumet?
Skapar man en tråd som heter något i stil med “show off jag slår index” så tycker jag ändå att syftet är att man vill visa upp att man slår index.
Men att göra det på kort sikt är rent lotteri. Så absolut, man kan ropa ut ett hurra på forumet men all forskning etc pekar på att det inte blir långlivat.
Gör den?
Jag är själv numera en passiv investerare. Det jag läser är dock att mer än 50% av aktiv förvaltare inte slår index på längre sikt eller ens kort sikt.
Det säger väldigt lite om hurvida en person kan slå index på längre sikt.
Min egen empiriska erfarenhet under 30 år är dock att man kan slå index men det kräver en hel del, om inte mkt, arbete. De gånger jag aktivt investerat och utnyttjat världsläget (olja under Gulf kriget, vapen när Ukraina började, zoom under covid etc) har jag slagit index med råge men då har jag också nästan sett det som ett deltidsarbete. Så fort jag har haft portföljer med aktier och varit passiv längre tider har det gått avsevärt sämre.
Det handlar således mer om passivt investerande vs aktivt investerande. Tex en aktivt förvaltad tech fond kommer alltid ha svårt att slå index på lång sikt då men skall följa sitt syfte oavsett börs och omvärldsläget. Där skiljer sig den enskilda investeraren som kan följa omvärldens förändringar fritt.
Med det sagt så är jag imponerad och glad över de som har lyckats (och vågar) slå index rejält. Själv simmar jag runt med en lägre risk än globalt index.
Nja, “all forskning” visar kanske inte entydigt att enskilda strategier inte kan slå index på lång sikt. Naturligtvis kan de göra det och det finns ju empiriska exempel på individer som uppnått det här.
I avsnitt #199 diskuterar professor Barras sin forskning som visar att 80 % av fondförvaltare har ett positivt alfa på den första investerade kronan, vilket innebär att de faktiskt har skicklighet nog att slå index. Dock omvandlas inte detta nödvändigtvis till bättre fondprestation, vilket kan förklaras av avgifter, fondstruktur och storlek.
Jag förstår att det kan vara osannolikt för enskilda individer men långt ifrån omöjligt (det kanske inte var din tes?).
Så ponera att en skribent har just detta mål – hur skulle det se ut för dig? På vilken sikt upphör det att vara ett “rent lotteri”? Kan man någonsin utropa ut ett “hurra” utan att i samma andetag gå emot forskningen?
Vad menar ni när ni säger “index” och vad menar ni med att “slå”?
Pratar vi om marknadsviktat index eller annat index?
Pratar vi om absolut avkastning eller riskjusterad avkastning?
Ibland får man intrycket att en del här verkar tro att forskningen säger att det är omöjligt att slå marknadsviktat index i absolut avkastning, vilket inte alls är vad forskningen säger.
Tråkmånsarna som neggar och inte ids glädjas åt ens en liten framgång här på forumet kan ju dra något gammalt över sig.
Jag postar min och klipper gladeligen bort den del som backade rejält när jag tyckte jag skulle börja investera i början av tvåtusentjugotvå… man kan väl säga att jag gick in dippen😅
Jag handlar enskilda svenska aktier och då jämför jag mig mot en marknadsviktat svensk indexfond.
Skulle jag enbart ha svenska småbolag så skulle jag jämföra mig mot ett småbolagsindex.
Eller skulle jag enbart ha fastighetsaktier så skulle jag ta ett fastighetsindex.
Aa du fattar
Men för att bidra med min enskilda aktieportfölj så ligger den jäkligt jämt mot en svenskindexfond kan kanske bero på att de flesta av mina bolag går att hitta i omx30