Min graf gäller alla portföljer på Avanza och är från 2013-06-10 då det är startdatum för Länsförsäkringar Global Index på Avanza. Jag hade mest svenska storbolag i mitten på 10-talet, vilket gick OK, men fick storstryk av småbolagen. Flyttade över till småbolag och hade tur att hittade rätt i i-gamingtrenden. Runt den tiden hittade jag även RT-podden och började flytta över delar till indexfonder. Låg sen för länge i småbolag och fick stryk av svenska storbolag. Flyttade därefter över till USA och har senast lyckats rätt bra med trender om AI , sociala medier och övervikt. Svårt att hitta ett index som är rättvist då jag flyttar rätt friskt och sharpkvoten är endast på 12 månader, men ligger på 2.22. Har idag runt 40% globalt index, 20-25 aktieinnehav och en liten skvätt räntefond. En stor skillnaden från förut är att jag numera håller kvar vinnare och försöker inte tjäna tillbaka pengar i samma aktie som gått dåligt. Även om jag konsumerar många ekonomipoddar på 2x hastighet för att höra så mycket som möjligt är det inte svårt när man ser på grafen att förstå att jag har haft en hel del tur ![]()
Riktigt bra jobbat !
Befinner mig i en liknande situation, både att jag lyssnar på ekonomipoddar på 1.75 hastigheten och har slagit index med en kombination av aktier och fonder.
Min strategi just är att skifta om lite mot breda Sverige- och Nordenfonder. Typ SEB indexnära A exempelvis.
De nordiska småbolagen har ju inte gått något vidare sedan räntehöjningarna och när räntorna kommit ned om något år, så bör de börja överprestera igen tänker jag.
![]()
Bra jobbat!
När trenden är upp så har du lyckats bra.
Du är en person som klarar att ta risk tror jag.
2022 gick det sämre men du blev inte rädd utan låg kvar när det vände upp igen.
Vad kan du i framtiden göra för att hantera svackor i börs och konjunktur bättre?
Vad kan du diversifiera med för att minska draw downs?
De senaste 8 åren har varit rätt hyggliga mot oss med besparingar på börsen.
Bifogar även nuvarande innehav (utan fördelning)
Fint. Men gissar att detta bara är en av dina mindre portföljer? Har du investerat i certifikat eller nåt där?
Jag har antagligen en av forumets mest volatila portföljer. Just nu ligger jag rejält minus men snart vänder det upp igen då jag laddat upp med hävstång, så då postar jag om hur jag slår index ![]()
Tack, men utan tur hade det inte gått.
Inför USA-valet var planen att sälja av Eli Lilly och Novo Nordisk en vecka innan valet (vilket än så länge varit rätt) men var en dag för sen då marknaden tydligen tänkte lika så det visar ju hur svårt det är med tajming. Politiskt sätt hade jag hoppats på Harris som president och republikansk senat då jag tror det hade blivit lugnast så i världen. Med Trump och republikansk senat är jag rädd att det blir mer protektionism och osäkert geopolitiskt läge där auktoritära stater kommer växa sig starkare. Förmodligen mer tullar och mindre bolagsskatt/regleringar så inhemska amerikanska bolag tror jag på. Jag tror att tekniksprång tar längre tid än man tror, men ger också större effekt så jag tror AI-trenden kommer fortsätta att utvecklas. Säkrast når man dock dem via ett globalt index.
Jag tror Trump ökar konfliktrisken runt Taiwan, men hoppas jag har fel. Jag har legat i Nvidia så länge att den har blivit en tenbagger, men planerar att sälja av delar innan Trump flyttar in i vita huset då jag tror att det blir minskat stöd till Ukraina, vilket tyvärr sänder signaler till Kina att det inte är så farligt att försöka införliva landområden om man är tillräckligt stor och stark på skolgården då ingen vågar dra en hård gräns för att stoppa det (är besviken på hur sent Europa har agerat och hur vi har duttat, vilket raserat stora delar av Ukraina för att inte tala om vad det har kostat i lidande för ukrainare och ryssar). Jag har funderat på om guld vore ett bra komplement, men jag har lyssnat och läst för lite för att våga agera så tror jag kommer nöja mig med att förflytta mer till global index. Jag har finansiellt skydd i form av kapital i bolagsform, vilket medför att jag kan ta lite mer risk, så blir det inte 10 år av dystra tider tror jag att jag kommer klara mig relativt bra.
Oj, det blev en lång utläggning utan att säga särskilt mycket mer än att jag förmodligen kommer öka i globala indexfonder för att sänka risken.
Det är sant, så därför hade jag med resten av samtliga innehav på Avanza i ett senare inlägg.
All-in i tech till 2020. Därefter Indexfonder med lite hävstång till 2022. 2022 betalade jag ner belåningen och allt månadsparande gick till buffert för planerad FL 2023. 2023 flyttade jag allt/95% ish till Nordnet men behöll cryptocerten + lite hävstång på Avanza. Så 2023 på Avanza är nästan bara krypto (kanske 10 k kr) och lite hävstång.