Min son vill handla Japanska aktier... hur gör man?

Min son, som snart fyller 17, fick en liten summa pengar i en depå på Avanza i julklapp för att prova att handla med själv… Han har börjat att visa intresse för aktier och fonder och jag tycker att det är bra att han också får prova på det själv när han visar intresse. Det är bättre att göra misstagen som ung, medans beloppen är små. :smiley:

Efter att ha gjort en massa egna undersökningar så kom han idag och talade om att han vill köpa aktier i det Japanska företaget Kadokawa Corp, men han hade inte kunnat hitta det hos Avanza. Jag har själv aldrig handlat Japanska aktier direkt och när man läser på Avanza så ser det ut som att man kanske kan handla via dom, men då måste man ringa och prata med en aktiemäklare, vilket låter lite old-school.

Är det någon som vet hur man bäst handlar japanska aktier? Såg någon som sade att det gick bra via Degiro, en Nederländsk mäklare, men om Degiro är bra och säker har jag ingen aning om.

2 gillningar

@AllSeasonsPortfolio
Något du kan säga om Degiro, har för mig du använder tjänsten?

Kanske inte lika kul men finns ju fonder som har ganska stor andel (eller endast) Japan också.

Typ Länsförsäkringar Japan indexnära (0.21) och Amf aktiefond Asien stilla havet (0.46)… :slightly_smiling_face:

Det känns kanske inte helt optimalt att föreslå en Japansk indexfond när sonen har spenderat timmar på att leta efter intressanta aktier och har hittat några aktier som han vill följa och undersöka mer… att låta honom prova sina egna vingar är det viktigaste här.

Poängen var kanske inte att det måste vara en indexfond utan mer att fonder är lite mer lätthandlade och sen kan det ju vara kul att man får äga många aktier istället för bara en. Finns ju fonder som har kadokawa som ett av sina största innehav också. Men du vet ju såklart vad som passar bäst, någon mer kunnig på japansk aktiehandel kommer säkert hitta hit och hjälpa till. :slightly_smiling_face:

Jag såg också att det finns fonder som har ganska stora innehav i Kadokawa… hoppas sonen hittar det också. Det gäller att inte försöka styra en tonåring för då struntar han i allt :roll_eyes:

3 gillningar

Som du säger så verkar Degiro erbjuda handel på Tokyo Stock Exchange. Och det går att ha ett ISK på Degiro, så skattemässigt bör det bli okej.

Jag försökte köpa aktier i Nintendo för några år sedan men kommer ihåg att jag då gav upp, även vad gällde Degiro (kommer inte ihåg vad det föll på då). Men utifrån vad jag kan läsa här så verkar det vara värt ett nytt försök. Jag återkommer när (och om) jag har provat detta.

Degiro har funnits tillgängligt för svenska investerare i rätt många år, och jag har hittills inte hört någon historia om någon som blivit blåst.

Jag kollade på mitt Degirokonto, och om jag räknar rätt verkar jag ha tillgång till ca 1.311 japanska aktier, bland annat Kadokawa.

Degiro skriver:

Det finns inga realtidskurser tillgängliga för denna börs; handel är möjlig. Även om realtidskursen för denna produkt inte är tillgänglig, stöds handel. Din order skickas direkt till börsen.

Prislistan finns här:

Courtaget verkar vara € 5.00, så det är en av de dyrare börserna att handla på om man handlar lite.

Sedan tillkommer ju ditten och datten enligt prislistan.

Numera är det dessutom den tyska banken Flatex som tagit över Degiro, vilket i någon mening ökar tryggheten ytterligare.

Tyvärr har effekten av samgående blivit ungefär som jag tänker mig om Swedbank skulle köpa upp Avanza. De bortskämda kunderna förmår inte alls uppskatta alla “förbättringar” som den fina banken tvingar på dem. :unamused:

Perfekt, tusen tack för att du kollade detta :smiley:, då är det upp till sonen att bestämma om han vill ha ett Degiro-ISK-konto istället för att kunna handla Japanska aktier där.

Hur är Degiro jämfört med t.ex. Avanza och Nordnet? Finns liknande verktyg för att titta på kurshistorik, nyckeltal m.m. och är kostnaderna likvärdiga?

Ja, det finns liknande men i mitt tycke sämre verktyg än de som Avanza och Nordnet har. Jag ser ingen historisk kursgraf på Kadokawa, men det kanske är en konsekvens av att de inte har realtidskurser på Tokyobörsen.

Avgiftsstrukturen på Degiro är ganska annorlunda jämfört med den på Avanza och Nordnet, så man behöver läsa prislistan för att se om Degiro passar för den typ av investering man tänkt hålla på med.

Avanzas och Nordnets prislistor däremot skulle nog riskera att klassas som plagiat ifall att de lämnades in av två olika studenter som svar på en hemtenta. :smiley:

Degiro använder inte BankId, så det blir en hel del skickande av dokument fram och tillbaka för att öppna ett konto. Det kan rent av kännas obekvämt som svensk. Men de har i alla fall Trustly, så det går åtminstone smidigt att sätta in pengar.

Degiro passar inte alla, och inte alla mina behov, men jag plockar russinen ur kakan och använder dem till courtagefria ETF:er och till handel i utländska värdepapper där jag har nytta av de kostnadsfria valutakontona. De har dessutom ett stort utbud, så jag har valt att ha min amerikanska aktieportfölj där, och jag utnyttjar Degiro när jag vill komma åt placeringar som exempelvis Sprott Physical Silver Trust som är svår att köpa någon annanstans.

1 gillning

Är det inte så att det är mycket bökigt att skaffa ISK när man är under 18? Jag är inte så bra insatt men det kan vara värt att kika på detta innan sonen blir allt för entusiastisk.

Ja sonen har en kf, inte isk.

Degiro har en kass website, men de har som sagt en mängd utländska marknader.

ISK där är väldigt lurigt under 18 år tror jag.